SSAB investerar i miljön – byter till naturgas

Nu är det klart att SSAB i Borlänge konverterar en av omvärmningsugnarna i Varmvalsverket till naturgas. Det innebär att SSABs miljömål om att minska kväveoxidutsläppen till 300 ton/år uppnås.

Dessutom kommer utsläppen av koldioxid att minska med 40 000 ton/år och dagens utsläpp av svaveldioxid på 400 ton/år att nästan upphöra.

En starkare, lättare och mer hållbar värld är SSABs vision. En del i detta arbete är att anpassa energisystemet så att en mer biobaserad energiförsörjning blir möjlig, att sprida riskerna genom att använda flera bränsleslag och prioritera växande energimarknader.

Konverteringen till naturgas i ugn 302 kommer att ske i två etapper, den första genomförs sommaren 2014 och den andra och sista vid årsskiftet 2014-2015. Delar av arbetet kommer att ske i samarbete med Borlänge Energi.

-Den flytande gasen måste värmas för att bli brännbar gas och det kommer att ske med hjälp värme från fjärrvärmenätets returledning. Genom att använda den lågvärdiga energin kan Borlänge Energi öka verkningsgraden på sin elproduktion vilket gynnar både miljön och Borlängeborna, säger Tomas Hirsch, chef för strategisk energiförsörjning i Borlänge och Finspång.

För mer information kontakta:

Anna Östlund. Informationsansvarig Borlänge
tfn 0243-711 15
mobil 070-020 40 89
e-post anna.ostlund@ssab.com

SSAB är en världsledande leverantör av höghållfasta stål. SSAB erbjuder produkter, utvecklade i nära samarbete med kunderna, för att skapa en starkare, lättare och mer hållbar värld. SSAB har produktionsanläggningar i Sverige och USA och anställda i över 45 länder. SSAB är noterat på NASDAQ OMX Nordic Exchange, Stockholm.

www.ssab.com