SSAB lanserar Hardox 500 Tuf - den nya generationens Hardox® slitplåt

Hardox 500 Tuf ger exceptionell styrka, hårdhet och seghet och kombinerar de bästa egenskaperna hos Hardox 450 och Hardox 500. Resultatet är en slitplåt som inte har någon verklig konkurrens på marknaden.

Den är seg nog att fungera som konstruktionsmaterial i tunga dumprar, containrar och skopor. Överlägset slitage- och bucklingsmotstånd ger ökad livslängd och förmåga att klara tunga stötar.

Upp till dubbla livslängden
Beräkningar med WearCalc och TippCalc baserat på glidslitage från granit visar att Hardox 500 Tuf har 85–100 % längre livslängd än Hardox 400.

Arbetsförhållanden där Hardox 500 Tuf utmärker sig inbegriper lastning och lossning av tunga och vassa stenar i stenbrott och gruvor, hantering av tungt stålskrot och rivningsarbeten där bitar av betong som innehåller armeringsstål lastas eller släpps i dumprar.
Hardox 500 Tuf har en garanterad slagenergi på 27 J vid -20 °C och ett typiskt värde på 45 J vid -40 °C. Den har ett ovanligt smalt hårdhetsintervall på HBW 475–505.

Hardox 500 Tuf är tillgänglig från och med september 2017. För mer information om egenskaper och prestanda, kontakta:

Jenny Brandberg Hurtig
Produktchef Hardox® slitplåt, SSAB Special Steels
Tel 0155 25 46 18   Mobil 070 237 30 85
E-post: jenny.brandberg-hurtig@ssab.com

SSAB är ett Norden- och USA-baserat stålföretag. SSAB erbjuder mervärdesprodukter och tjänster som har utvecklats i nära samarbete med företagets kunder för att skapa en starkare, lättare och mer hållbar värld. SSAB har anställda i över 50 länder. Idag har SSAB produktionsanläggningar i Sverige, Finland och USA. SSAB är börsnoterat på Nasdaq OMX Nordic Exchange i Stockholm och sekundärnoterat på Nasdaq OMX i Helsingfors.
www.ssab.com