SSAB lanserar Strenx – det nya varumärket för höghållfast stål

SSAB lanserar Strenx, ett nytt varumärke för höghållfasta konstruktionsstål och den mest omfattande portföljen av höghållfasta stål på marknaden. Det ger kunderna nya konkurrenskraftiga möjligheter för att tillverka starkare, lättare och mer hållbara produkter.

Strenx har utformats för branscher där hög styrka och låg vikt i konstruktionen är viktiga konkurrensfaktorer, speciellt inom lyft-, materialhanterings- och transportindustrin. Strenx lämpar sig också väl för jordbruk, ramar till tunga maskiner, tågtransport, offshore- och byggsektorn. Kunder kommer nu att kunna utveckla än mer konkurrenskraftiga och hållbara produkter – kranar som når längre, släpvagnar med ökad lastförmåga och lastbilar som behöver mindre bränsle.

– För kunderna är det här en helt unik produkt eftersom Strenx nu täcker de tre välkända varumärkena Domex, Optim och Weldox från SSAB och tidigare Ruukki. Strenx representerar vår mer än 50-åriga erfarenhet av höghållfast stål, säger Gregoire Parenty, marknadsdirektör på SSAB.

Strenx omfattar världens största urval av höghållfasta konstruktionsstål både vad det gäller hållfasthet och dimensioner. Sträckgränsintervall från 600 Mpa till 1 300 Mpa, vilket är det starkaste stålet som finns på marknaden. Strenx finns som plåt-, band- och rörprodukter i tjocklekar från 0,7 mm till 160 mm.

– Vi ger vårt fulla stöd till konstruktörer och kunder för att hjälpa dem att uppgradera till Strenx. Genom att dela med oss av vår erfarenhet och kunskap om stål kan vi garantera det bästa resultatet för slutprodukterna, tillägger Gregoire Parenty.

Strenx erbjuder produkter med hög och jämn kvalitet, tjänster för att utveckla kundernas verksamhet och kontinuerligt stöd för att förbättra slutprodukterna.

www.strenx.com

För mer information, kontakta:

José Rovira

Country Manager, Sweden

+46 243 760 34, +46 703 84 36 86, jose.rovira@ssab.com

Bildtext 1:

Strenx omfattar SSABs varmvalsade plåt med en sträckgräns från 600 till 1 300 MPa och även rör som överstiger 600 MPa, samt vissa kallvalsade produkter.

Bildtext 2:

Strenx är det starkaste stålet med det bredaste utbudet.

SSAB är ett Norden- och USA-baserat stålföretag. SSAB erbjuder mervärdesprodukter och tjänster som har utvecklats i nära samarbete med företagets kunder för att skapa en starkare, lättare och mer hållbar värld. SSAB har anställda i över 50 länder. Idag har SSAB produktionsanläggningar i Sverige, Finland och USA. SSAB är börsnoterat på Nasdaq OMX Nordic Exchange i Stockholm och sekundärnoterat på Nasdaq OMX i Helsingfors. www.ssab.com