SSAB Rapport för andra kvartalet 2011

Kvartalet

• Försäljningen ökade med 8 % och uppgick till 11 769 (10 911) Mkr
  • Rörelseresultatet förbättrades till 1 323 (708) Mkr. Valutan påverkade positivt med 100 Mkr
  • Resultatet efter finansnetto förbättrades till 1 179 (624) Mkr. Valutan påverkade positivt med 120 Mkr
  • Resultat per aktie uppgick till 2,73 (1,64) kronor
  • Det operativa kassaflödet uppgick till 590 (341) Mkr och rörelsens kassaflöde till 445 (98) Mkr
  • Leveranserna av nischprodukter ökade under andra kvartalet med 17 % jämfört med andra kvartalet i fjol

Halvåret

• Försäljningen ökade med 15 % och uppgick till 22 825 (19 776) Mkr
  • Rörelseresultatet förbättrades och uppgick till 1 939 (876) Mkr. Valutan påverkade negativt med 200 Mkr
  • Resultatet efter finansnetto förbättrades till 1 683 (707) Mkr. Valutan påverkade negativt med 180 Mkr
  • Resultat per aktie uppgick till 3,94 (2,09) kronor
  • Det operativa kassaflödet uppgick till 827 (597) Mkr och rörelsens kassaflöde till 356 (545) Mkr
  • Nettoskuldsättningsgraden uppgick till 65 (49)%
  • Nischprodukterna utgör nu 37 (30) % av plåtleveranserna

(I rapporten avser belopp inom parentes motsvarande period föregående år.)

Koncernchefens kommentar

Det andra kvartalet inleddes med en god efterfrågan, men vi kunde se en viss avmattning mot slutet av perioden. Rörelseresultatet för kvartalet uppgick till 1 323 Mkr, vilket är en fördubbling mot föregående kvartal och motsvarande kvartal i fjol.

Utvecklingen i vår amerikanska verksamhet fortsatte att vara positiv. I enlighet med de mål vi satte upp vid förvärvet av verksamheten i USA, producerar och levererar vi nu bland annat ett av våra viktigaste nischstål, Hardox, från vår anläggning i Mobile, Alabama.

Verksamheten i Asien fortsatte även den att utvecklas starkt, medan marknaden i Europa präglades av den osäkerhet som de statsfinansiella kriserna medfört. Mot slutet av det andra kvartalet märktes en press neråt på tunnplåtspriserna medan priserna på grovplåt var mer stabila.

Vi har i slutet av juni tecknat prisavtal för järnmalmspellets för andra och tredje kvartalet. Det nya avtalet innebär en prisökning på knappt 20 procent i dollar jämfört med priset i första kvartalet 2011. Prisförändringarna får genomslag under tredje kvartalet.

Under tredje kvartalet pågår en rad aktiviteter för att stärka vår position som ledande leverantör av kylda stål. I Borlänge installeras nu en ny härdlinje samt klippsträcka och i Mobile, Alabama, pågår arbetet med det nya härdverket. I Oxelösund och Kunshan pågår investeringar för att förbättra logistik, minska ledtider samt förbättra servicegraden till våra kunder. Dessa satsningar kommer sammantaget att ge oss bättre möjlighet att möta våra kunders efterfrågan på kylda stål. Investeringarna kommer att tas i drift i slutet av året och i början av nästa år och öka vår kapacitet av kylda stål med 500 kton till cirka 1 300 kton. Under tredje kvartalet genomförs dessutom en omställning av en av våra masugnar i Oxelösund och i slutet av kvartalet har vi ett större underhållsstopp i Montpelier, Iowa.

Underhållsarbetena och en normalt lägre aktivitet under tredje kvartalet kommer att påverka resultatet negativt. Detta tillsammans med fortsatt prispress, ökade råvarukostnader och osäkerhet kring utvecklingen i Europa gör att utsikterna pekar mot att tredje kvartalet blir svagare än andra kvartalet. Återhämtningen fortsätter dock och efterfrågan förväntas bli bättre jämfört med 2010.

Martin Lindqvist, VD och koncernchef

Presentation av halvårsrapport

SSAB bjuder in till presentation av halvårsrapporten idag den 22 juli, 2011.

Tid & plats: Klockan 10.00, World Trade Center (WTC) Stockholm, Kungsbron 1, konferensrum Manhattan.

Presskonferensen hålls på engelska och webbsänds via www.ssab.com. Instruktioner för att följa webbsändningen finns på SSABs hemsida, där även presentationsmaterial kan laddas ned.

Informationen är sådan som SSAB ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 22 juli 2011, klockan 08.00.

För ytterligare information:

Helena Stålnert, Informationsdirektör, 08 - 45 45 734
Catarina Ihre, Director, Investor Relations, 08 - 45 45 729

SSAB är en världsledande leverantör av höghållfasta stål. SSAB erbjuder produkter, utvecklade i nära samarbete med kunderna, för att skapa en starkare, lättare och mer hållbar värld. SSAB har produktionsanläggningar i Sverige och USA och anställda i över 45 länder. SSAB är noterat på NASDAQ OMX Nordic, Stockholm. www.ssab.com