SSAB Rapport för tredje kvartalet 2013

• Rörelseresultatet uppgick till -598 (-665) Mkr
  • Resultatet efter finansnetto uppgick till -741 (-789) Mkr
  • Resultat per aktie uppgick till -1,61 (-1,60) kronor
  • Det operativa kassaflödet uppgick till 500 (843) Mkr och rörelsens kassaflöde till 373 (697) Mkr

Koncernchefens kommentar

Resultatet i tredje kvartalet förbättrades med knappt 70 Mkr jämfört med samma kvartal i fjol. Förbättringen bestod främst av lägre fasta och rörliga kostnader, högre volymer och bättre kapacitetsutnyttjande, totalt 900 Mkr. Samtidigt påverkades resultatet negativt av försämrade priser, produktmix och valutaeffekter, totalt 830 Mkr. Kassaflödet var under det tredje kvartalet fortsatt positivt, vi har hittills under året genererat operativa kassaflöden om 1,4 Mdkr och minskat vår nettoskuld med cirka 500 Mkr.

Den globala efterfrågan på stål var under tredje kvartalet kvar på samma nivå som under andra kvartalet, och SSABs leveranser var oförändrade jämfört med föregående kvartal. Dock har produktmixen förändrats något mot högre andel standardstål då efterfrågan för nischprodukter inom gruvindustrin och för anläggningsmaskiner var vikande. I övrigt har kvartalet präglats av omfattande sommarstopp och planerade underhållsstopp som har belastat resultatet för EMEA och Americas med sammanlagt cirka 300 Mkr. Underhållsstoppet i Americas var ursprungligen planerat till fjärde kvartalet men flyttades till tredje kvartalet för att bättre kunna utnyttja produktionskapaciteten i fjärde kvartalet.

Den gradvisa återhämtningen i USA börjar få genomslag i efterfrågan på stål och de prishöjningar som aviserats under tredje kvartalet har till viss del kunnat genomföras. Utvecklingen av den europeiska ekonomin var oförändrad under kvartalet. Den kinesiska ekonomin fortsätter att växa, men vi kan konstatera att våra stora kunder haft fortsatt stora lager, vilket påverkat efterfrågan på våra produkter negativt.

Effektiviseringsprogrammet inom EMEA är genomfört och vi har fortsatt starkt fokus på kostnadseffektivitet. Även i Americas pågår ett kontinuerligt arbete för att säkerställa att vi bibehåller positionen som Nordamerikas kostnadseffektivaste grovplåtsproducent. I APAC arbetar vi aktivt med att bredda kundbasen och hittills i år har vi fått in över 500 nya kunder.

Under fjärde kvartalet förväntar vi oss att den ekonomiska återhämtningen i USA kommer att påverka efterfrågan på stål positivt. SSAB Americas annonserade i mitten av oktober en prishöjning på grovplåt med 30 USD per ton. I Europa förväntas efterfrågan och prisnivån för stål vara oförändrad, medan stålefterfrågan i Asien förväntas utvecklas positivt.

För ytterligare information:

Maria Långberg, Informationsdirektör Tel. 08 - 45 45 727