SSAB:s University Challenge bjuder in studenter till att utveckla innovativa lösningar för höghållfast stål

SSAB:s University Challenge erbjuder en möjlighet för studenter att presentera sina idéer om nya, innovativa lösningar som tillverkas med höghållfast stål. Ansökningsperioden för den årliga tävlingen har nu startat och sista ansökningsdagen är den 15:e oktober 2015. Tävlingen genomförs i samband med Swedish Steel Prize och vinnaren av årets University Challenge kommer att tillkännages i Stockholm i november.

Som tävlingsbidrag kan studenter, grupper eller enskilda personer lämna in en designstudie, tillverkningsmetod, koncept eller uppgradering av en befintlig produkt. Alla bidrag måste inkludera användning av höghållfast stål. Förslaget bör ha stor potential men behöver inte vara redo för marknaden.

University Challenge är en spännande möjlighet för studenter att tävla och få återkoppling och rekommendationer på sina designidéer. Det är även ett bra tillfälle för nätverkande med deltagare från hela världen, säger Monika Gutén, HR-direktör på SSAB.

Studenterna kommer att samarbeta med experter som hjälper dem att förfina sina förslag, som till exempel uppskattning av styrka, utmattningsförhållanden eller andra mekaniska egenskaper, samt beräkningar av produktionseffektivitet och marknadspotential, beroende på bidragets design och egenskaper.

Förra årets vinnare, Manuel Genzor från Spanien, vann med ett förslag till en lättare och säkrare chassilösning för en jordbruksvagn vilket minskade chassivikten med mer än 20 procent.

Läs mer om University Challenge

Läs mer om Swedish Steel Prize

Länk till ansökningsformuläret

För mer information, kontakta:

Marie Elfstrand, Director Media Relations and PR, +46 8 45 45 734, marie.elfstrand@ssab.com

Susanne Nordhqwist, Head of Events and Content +46 155-254 381, susanne.nordhqwist@ssab.com

SSAB är ett Norden- och USA-baserat stålföretag. SSAB erbjuder mervärdesprodukter och tjänster som har utvecklats i nära samarbete med företagets kunder för att skapa en starkare, lättare och mer hållbar värld. SSAB har anställda i över 50 länder. Idag har SSAB produktionsanläggningar i Sverige, Finland och USA. SSAB är börsnoterat på Nasdaq OMX Nordic Exchange i Stockholm och sekundärnoterat på Nasdaq OMX i Helsingfors. www.ssab.com