SSAB tar ledningen med Docol 1700M – nytt avancerat höghållfast stål för bilindustrin

Med nya Docol 1700M erbjuder SSAB biltillverkare världen över ett nytt höghållfast konstruktionsstål för säkrare, lättare och bränslesnålare bilar med bättre miljöegenskaper. Det nya stålet är lämpligt bland annat för energiupptagande detaljer som stötfångare.

Docol 1700M är ett kallvalsat avancerat höghållfast stål som utvecklats för säkerhetsdetaljer i bilar med stränga krav på låg vikt och hög energiupptagningsförmåga.

– Ett typiskt användningsområde för Docol 1700M är till stötfångare, berättar Olof Carré, global produktchef automotive inom SSAB. Det blir nu möjligt att ta fram tunna, lätta stötfångare i stål som har hög energiupptagningsförmåga och egenskaper som blir svårt att uppnå med andra material. Den låga vikten bidrar både till bra väghållning och bättre miljöegenskaper utan att minska säkerheten.

Docol 1700M är ett avancerat höghållfast martensitiskt stål. Stålet är väl lämpat för rollformning och tillverkas i 1-1,5 mm tjocklek. Brottgränsen är 1700 N/mm2 och den höga hållfastheten uppnås i tillverkningsprocessen där en speciell värmebehandling används tillsammans med en extremt hög kylningshastighet.

– Vi tar nu ett nytt steg i utvecklingen av avancerade höghållfasta stål med sikte på fordonsindustrin, fortsätter Olof Carré. Tillverkarna efterlyser lätta, starka material som har bra miljöegenskaper och dessutom går att tillverka till rimliga kostnader. Docol 1700M är ett sådant material som nu öppnar nya möjligheter för biltillverkarna.

Framöver ser SSAB fler användningsområden för Docol 1700M.

– I takt med att kunskapen och kännedomen om det nya materialet sprids kommer fler konstruktörer att se möjligheter med det här materialet, förklarar Olof Carré. Vi har löpande förfrågningar på våra starkaste och mest höghållfasta stål från olika företag och de förekommer i allt från möbler till leksaker liksom olika byggnadsdetaljer.

Marita Hane, projektledare marknadskommunikation

Marita Hane, Brand Manager Docol
Mobiltelefon 072 585 2847
marita.hane@ssab.com