SSABs nya stålrörserie Hardox Tube 500 gör det möjligt att skapa lätta produkter med hög slitstyrka och lång livslängd

Den nya stålrörsserien Hardox Tube 500 har lanserats. Serien har samma höga slitstyrka och hållfasthet som Hardox slitplåt, men erbjuds nu även som rör. Hardox Tube 500 utvecklades för att ge utomordentlig prestanda i alla tillämpningar där det kan vara fördelaktigt att ha hög slitstyrka i kombination med en lättare produkt.

–Den nya stålrörsserien Hardox Tube 500 kompletterar det redan existerande produktutbudet från Hardox. Vi har lång erfarenhet av att utveckla slitstarka stålrör. De slutgiltiga egenskaperna bestäms efter rörvalsning och svetsning, vilket garanterar enhetlighet när det gäller slitstyrka och hållfasthet, precis som för alla andra Hardox-produkter, säger Fredrik Mikaelsson, Manager för Tubes & Sections på SSAB.

Hardox Tube 500 är kostnadseffektivt under hela livscykeln

Hardox Tube 500 passar för att transportera alla typer av slipmaterial såsom våt betong, jord, grus och järnslam. Dess extrema slitstyrka ger en lättare produkt med en lång livslängd. Att använda Hardox Tube 500 kan öka konkurrenskraften hos vissa produkter genom att förlänga deras livslängd från två till tio gånger, eller mer.

Hardox Tube 500 finns i lager i diametrar mellan 88,9 och 133 mm och i olika materialtjocklekar. Det finns även anpassade rör i tunnare material och i andra diametermått.

Fredrik Mikaelsson, Manager, Tubes & Sections, 070 391 54 32

Marie Elfstrand, Director Media Relations och PR, 08 454 57 34

SSAB är ett Norden- och USA-baserat stålföretag. SSAB erbjuder mervärdesprodukter och tjänster som har utvecklats i nära samarbete med företagets kunder för att skapa en starkare, lättare och mer hållbar värld. SSAB har anställda i över 50 länder. Idag har SSAB produktionsanläggningar i Sverige, Finland och USA. SSAB är börsnoterat på NASDAQ OMX Nordic Exchange i Stockholm och sekundärnoterat på NASDAQ OMX i Helsingfors. www.ssab.com