Storsatsning på kylda stål i Oxelösund

Styrelsen för SSAB fattade igår beslut att investera 340 miljoner kronor för att öka kapaciteten för kylda stål vid anläggningarna i Oxelösund. I början av året beslutades en investering på 145 Mkr i samma syfte. Med dessa två investeringar skapas förutsättningar för en volymtillväxt på 35% för de kylda stålen. – Sedan de stora investeringarna i Oxelösund i slutet av 90-talet, har vi sett en mycket snabb tillväxt för kylda stål. Genom dessa beslut skapar vi förutsättningar för en fortsatt utveckling inom området, säger Bengt Nilsson, VD SSAB Oxelösund. De kylda stålen är kärnan i vår verksamhet. Att vi ges möjlighet att fortsätta utveckla denna affär stärker vår framtidstro ytterligare, fortsätter Bengt Nilsson. Full effekt av de beslutade kapacitetsinvesteringarna, som i första hand syftar till att eliminera flaskhalsar i produktionsflödet, uppnås från hösten 2007. SSAB Oxelösund är världens ledande tillverkare av kylda stål. Produkterna marknadsförs över hela världen under varumärken som HARDOX och WELDOX. De används där man behöver kombinera hög slitstyrka och hållfasthet med goda svetsnings- och formningsegenskaper samt låg egenvikt. I produktsortimentet finns också skyddsplåten ARMOX och verktygsstålet TOOLOX.

Om oss

SSAB är ett stålföretag med bas i Norden och USA. SSAB erbjuder högkvalitativa produkter och tjänster utvecklade i nära samarbete med kunderna, för att skapa en starkare, lättare och mer hållbar värld. SSAB har anställda i över 50 länder. SSAB har produktionsanläggningar i Sverige, Finland och USA. SSAB är noterat på Nasdaq OMX Nordic Exchange, Stockholm och har en sekundär notering på Nasdaq OMX i Helsingfors. www.ssab.com