Bim från Botkyrka vald till SSU:s förbundsstyrelse

Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund – SSU har en ny förbundsstyrelse. Den nya ledningen valdes igår söndag under SSU:s 38:e kongress som äger rum i Västerås 7-10 augusti. Bland de förtroendevalda finns Bim Eriksson, 23 år, från Botkyrka som valts in i styrelsen för första gången. Bim är kreatör, serietecknare och illustratör.

-        Jag är stolt och glad över att ha blivit vald till förbundsstyrelsen. Under helgen har SSU tagit många viktiga steg mot ett mer jämlikt och solidariskt samhälle, säger Bim Eriksson.

-        Jämställdhet, antirasism och kulturpolitik är några av mina hjärtefrågor. Områden där SSU har tydliga visioner om hur saker och ting kan förbättras. Jag ser fram emot de kommande två åren.

Om SSU-kongressen
Kongressen är SSU:s 38:e i ordningen och äger rum 7-10 augusti i Västerås. Temat för kongressen är Jämlikhet. Till förbundsordförande respektive förbundssekreterare valdes Philip Botström från SSU Värmland och Andrea Törnestam från SSU Stockholms stad. Läs mer om kongressen på kongress.ssu.se.

Mårten Eismark, pressekreterare
E-post: marten.eismark@ssu.se

Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund, SSU, är Sveriges viktigaste politiska ungdomsförbund. Vi är en folkrörelse som samlar över 12 000 medlemmar. SSU påverkar och driver samhällsutvecklingen i de frågor som är viktiga för våra medlemmar och relevanta för unga i Sverige.