Folkomröstningskrav från SSU när partiledningen träffas

Krav på folkomröstning från SSU när partiledningen träffas Vid dagens möte i den socialdemokratiska partistyrelsen kommer SSU- ordförande Mikael Damberg att föreslå att Sveriges deltagande i EMU ska avgöras i en folkomröstning. Därmed går han emot det verkställande utskottets tidigare rekommendation i frågan. - Jag vill att partikongressen ska ge ett tydligt besked om att EMU ska avgöras i en folkomröstning. För mig är det viktigt att ingen känner sig överkörd utan att alla svenskar får möjligheten att vara med och besluta om vår tids kanske allvarligaste fråga. Jag kommer vid dagens sammanträde att föreslå detta. Om inte partistyrelsen ändrar det verkställande utskottets rekommendation kommer SSU att driva frågan vidare på partikongressen. Jag är övertygad om att ombuden på kongressen föredrar en folkomröstning framför ett riksdagsval, säger Mikael Damberg ordförande i SSU. För kontakt med SSU och kommentarer från Mikael Damberg ring pressekreterare Jonas Hellberg, 070-592 60 38. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/01/21/20000120BIT00810/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/01/21/20000120BIT00810/bit0002.pdf