För mycket signalpolitik i uppgörelsen

Idag meddelade regeringen att en blocköverskridande uppgörelse har gjorts om flyktingmottagandet. Det är bra att regeringen och de borgerliga partierna kommit överens, men flera av åtgärderna i överenskommelsen är oroande. SSU är starkt kritiska till beslutet om att tillfälliga uppehållstillstånd nu accepterats av regeringen.

-       Att alla kommuner ska ta ansvar för mottagandet och att alla skolor ska ta emot nyanlända är bra, precis som den tillfälliga resursförstärkningen till kommunerna, säger Philip Botström, förbundsordförande SSU.

En del av uppgörelsen handlar om tillfälliga uppehållstillstånd. Även om undantag ska göras för ensamkommande barn och barnfamiljer kommer förslaget inte lösa de utmaningar Sverige står inför.

-       Tillfälliga uppehållstillstånd är dålig signalpolitik som inte svarar på de utmaningar vi ser. Det försvårar etableringen, ökar arbetsbördan på Migrationsverket och skapar otrygghet för de människor som kommer hit, säger Philip Botström.

Ökat bostadsbyggande och stöd till kommunerna behövs

Viktiga frågor som hur bostadssituationen ska lösas och hur kommunernas långsiktiga ekonomiska förutsättningar ska förbättras finns inte med i uppgörelsen. Samtidigt är regeringen fri att fortsätta lägga förslag, och fortsatta förhandlingar kommer behövas.

-       Lösningar på bostadsbristen och ökat ekonomiskt stöd till kommunerna är avgörande för att samhället ska kunna lyckas med etableringen. Samtalen mellan partierna måste nu fortsätta, för dagens uppgörelse är långt ifrån tillräcklig, avslutar Philip Botström.

Mårten Eismark, pressekreterare
E-post: marten.eismark@ssu.se

Om SSU
Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund, SSU, är Sveriges viktigaste politiska ungdomsförbund. Vi är en folkrörelse som samlar över 12 000 medlemmar. SSU påverkar och driver samhällsutvecklingen i de frågor som är viktiga för våra medlemmar och relevanta för unga i Sverige.

Citat