Krav från SSU inför möte i socialdemokraternas verkställande utskott; Ta ställning för folkomröstning om EMU I en debattartikel i dagens Aftonbladet kräver SSU-ordförande Mikael Damberg ett beslut från partiet om folkomröstning om EMU. SSU befarar att partistyrelsens VU som sammanträder idag inte kommer att föreslå en folkomröstning till partikongressen. Mikael Damberg varnar i artikeln för "en intern svekdebatt som kan få förödande konsekvenser för det socialdemokratiska partiet." SSU tror att partistyrelsen efter dagens sammanträde om EMU inte kommer att rekommendera en folkomröstning eller ange en tidpunkt för när frågan ska avgöras . SSU:s ordförande oroar sig för att Göran Persson varit otydlig i frågan om folkomröstning under den senaste tiden. Mikael Damberg menar att det vore olyckligt om inte VU:et rekommenderade att EMU skulle avgöras i en folkomröstning. Det skulle kunna leda till en svekdebatt som kan få " förödande konsekvenser för det socialdemokratiska partiet. Angrepp om pampfasoner och ett ökat politikerförakt kan bli följden av denna typ av utspel. Människor kan tro att politikerna vill avgöra frågan i slutna rum och ovanför deras huvuden", skriver Mikael Damberg i artikeln. SSU vill att en folkomröstning ska hållas i november 2002. Ett medlemskap i EMU skulle då kunna vara aktuellt för Sverige från januari 2003. Mikael Damberg menar att EMU-frågan vore olämplig att avgöras vid ett allmänt val där väljarna samtidigt måste ta ställning till en rad andra frågor. Han skriver i artikeln: "Europafrågan är en fråga där de vanliga skiljelinjerna mellan höger och vänster spelar mindre roll och där det därför kan vara svårt att kombinera ett ställningstagande i EMU-frågan med den allmänna politiska uppfattningen. En person som känner sig liberalt sinnad och helst skulle vilja rösta på moderaterna ska inte tvingas välja miljöpartiet på grund av sin ståndpunkt i EMU-frågan, eller vice versa. Vi vill naturligtvis också undvika att andra viktiga frågor som arbetslösheten och välfärdsfrågorna kommer i skymundan i nästa valrörelse. Därför är en folkomröstning ett absolut krav från SSU." Hela artikeln finns att läsa på Aftonbladets hemsida, www.aftonbladet.se För mer kontakt med SSU ring pressekreterare Jonas Hellberg, 070-592 60 38. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/01/14/20000113BIT00640/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/01/14/20000113BIT00640/bit0002.pdf