Löfvens hemliga vapen: jätteläger ska säkra valsegern

Över 1 000 SSU:are, från Trelleborg i syd till Kalix i norr, samlas i helgen utanför Stockholm för att utbildas i valarbete, kampanja och förbereda sig inför valspurten.

2-6 augusti håller SSU sitt valläger på Bommersvik utanför Södertälje. Stefan Löfven, rapparen Linda Pira och generalsekreteraren för Demokraterna i Kalifornien, Daraka Larimore-Hall, är några av de kända namnen som är på plats.

Sverige står inför många utmaningar, inte minst när det kommer till de sjunkande resultaten i skolan och den höga ungdomsarbetslösheten. På vårt valläger kickar vi igång valrörelsen och säkrar regeringsskiftet i september, säger Gabriel Wikström, förbundsordförande för Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund –SSU.

Besök av partiledare och kändisar
Under arrangemanget hålls fler än 100 seminarier och andra programaktiviteter. Flera kända politiker och artister besöker lägret. Bland annat gästas man av Socialdemokraternas partiordförande Stefan Löfven och de hajpade rapparna Linda Pira och Stor.

Det kommer att bli fem fantastiska dagar. Vi har ett fullspäckat program med politik, spex och spelningar. Det ska bli grymt kul att lyssna på alla artister och föreläsare, säger Gabriel Wikström.

Om SSU:s valläger:
2–6 augusti fylls Bommersvik med över 1 000 SSU:are för att utbildas i kampanjteknik och umgås. Flera stora artister kommer att uppträda och programmet med över 100 punkter besöks av olika kända gäster.

Adress: Bommersvik, 153 95 Järna

Deltagare – för intervjuer eller pressfrågor, se kontaktuppgifter nedan.

• Stefan Löfven, partiordförande Socialdemokraterna
  • Karl-Petter Thorwaldsson, ordförande LO
  • Mona Sahlin, fd. partiordförande Socialdemokraterna
  • Göran Persson, fd. statsminister
  • Daraka Larimore-Hall, generalsekreterare för Demokraterna i Kalifornien
  • Carin Jämtin, partisekreterare Socialdemokraterna
  • Magdalena Andersson, ekonomisk-politisk talesperson Socialdemokraterna

Hållpunkter i programmet:
Lördagen den 2 augusti: invigning av vallägret
Gabriel Wikström och Ellinor Eriksson inviger lägret. Tal av bland annat LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson. Ceremoni för krigsoffren i Gaza.
Tid: 20:30

Måndagen den 4 augusti: Konsert
Linda Pira, Stor och Salazar Brothers uppträder.
Tid: 21:00

Tisdagen den 5 augusti: DJ-battle
DJ-battle mellan Socialdemokraternas partistyrelse och SSU
Tid: 20:15
Plats: Logen, Bommersvik

Onsdagen den 6 augusti: Avslutning
Gabriel Wikström och Ellinor Eriksson avslutar vallägret. Tal av Socialdemokraternas partiordförande Stefan Löfven.
Tid: 14:00

Gösta Brunnander, pressekreterare
E-post: gosta.brunnander@ssu.se

Av säkerhetsskäl krävs föranmälan för inpassering. Varmt välkommen!

Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund, SSU, är Sveriges viktigaste politiska ungdomsförbund. Vi är en folkrörelse som samlar över 10 000 medlemmar. SSU påverkar och driver samhällsutvecklingen i de frågor som är viktiga för våra medlemmar och relevanta för unga i Sverige.