Majoritet av linköpingstjejer kallas hora i skolan

Pressmeddelande från Sveriges socialdemokratiska ungdomsförbund Majoritet av linköpingstjejer kallas hora i skolan Enligt en enkätundersökning, gjord av SSU-förbundet vid ett besök i Linköping, så har en majoritet av tjejerna i mellan- och högstadieskolan Rydsskolan blivit kallade hora, fitta eller liknande i skolan. Över 10 procent av tjejer uppger även att de upplevt obehag när någon i skolan har berört dem. SSUs ordförande var med på skolan och kommenterar resultatet: - Situationen på Rydsskolan är tyvärr inte unik. De flesta tjejer blir kallade fitta eller annat i skolan idag. Det är ett tecken på att stämningen i skolan och samhället har hårdnat, säger Mikael Damberg. SSU vill genom enkätundersökningen skapa debatt om tjejernas situation i skolan. Ungdomsförbundet anser att jämställdhetsfrågorna måste in tidigt i skolan. - Om vi ska få bort bristen på respekt för tjejerna i skolan och i övriga samhället måste vi börja tidigt. Det är viktigt att skoledningen, föräldrar och lokalpolitiker uppmärksammar stämningen och ser till att hitta lösningar, säger Mikael Damberg. Enkätundersökningen var en av de aktiviteter som SSU genomförde under onsdagen i Linköping. Under veckorna 47 och 48 besöker den nya SSU-ledningen städer i mellansverige. Resultat av SSUs enkätundersökning i Linköping 64 tjejer från Rydsskolan i Linköping svarade på enkäten. Hur är stämningen på din skola? Mycket bra 13% Bra 20% OK 43% Dålig 24% Mycket dålig 0% Har du någon gång känt obehag bär någon tagit i dig i skolan? Ja 16% Nej 84% Finns det någon särskild plats i skolan du undviker? Ja 15% Nej 85% Har du blivit kallad för hora, fitta eller något liknande? Ja 62% Nej 38% För kontakt med SSU ring pressekreterare Jonas Hellberg, 070-630 95 42

SSU är Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund. Tillsammans är vi 10 000 frihetskämpar som jobbar för en värld där alla har möjlighet att förverkliga sina drömmar.