Malmö blir värd för IUSY-Festivalen sommaren år 2000

Malmö blir värd för IUSY-Festivalen sommaren år 2000. Det har SSUs förbundsstyrelse beslutat. Till festivalen väntas över 5000 deltagare från hela världen. IUSY är den världsomspännande organisationen för de socialdemokratiska ungdomsorganisationerna och leds för närvarande av svenska Lisa Pelling. Vart fjärde år samlas organisationen till en stor festival och nästa gång är det Sverige som står som värd för arrangemanget. SSUs förbundsstyrelse hade flera alternativa platser att välja mellan men valde till slut att förlägga festivalen till Malmö. - Vi blev väldigt glada när vi fick veta att IUSY-Festivalen kommer till Malmö. Regionen är inne i ett väldigt expansivt skede och har goda förutsättningar att genomföra en bra IUSY-Festival, säger Helena Andersson, ordförande i Malmö SSU-Krets. IUSY-Festivalen går av stapeln den sista veckan i juli. De många tusen deltagarna kommer bl a att använda tiden till work-shops och politiska diskussioner men lär också få tid över till att umgås och turista.