Milleniumturné för den nya SSU-ledningen

Pressmeddelande från Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund Milleniumturné för nya SSU-ledningen Under veckorna 47-48, med start måndagen 22 november, kommer SSU bedriva en riksomfattande kampanj i landets högstadieskolor. SSU vill få dialog med ungdomar om framtiden genom att ställa frågan; vad vill du ta med dig in i 2000-talet och vad vill du lämna kvar på 1900-talet? - Vi vill få unga att tänka efter om politiken och framtiden. Vad är det som är dåligt och orättvist idag som vi kan lämna bakom oss och bekämpa? Och vad är det för nytt och rättvist som vi vill ta med oss in i framtiden, säger ordförande Mikael Damberg om kampanjen. I kampanjen ger SSU egna exempel på vad förbundet vill lämna kvar på 1900-talet. Porr, rasism och monarki är sådana exempel medan tolerans mot homosexuella, solidaritet med U-världen och feminism är sådant som SSU vill ta med sig in i framtiden. Turnén är den första för den nya ledningen efter SSU-kongressen i somras. Under kampanjen ska tusentals ungdomar mötas för samtal om politik och SSU. Men det är inte enbart en ny ledning som ska ut på turné utan även nya kampanjmetoder som ska lanseras: - Vi vill betona samtalet under kampanjen och prata med ungdomar och inte till dom. Därför har vi exempelvis med oss ett uppblåsbart vardagsrum som ska sättas upp på skolorna där vi avslappnat kan sitta och prata politik med eleverna, säger förbundssekreterare Lena Hallengren. Turnéplan V47 måndag, 22/11 Västervik tisdag, 23/11 Östergötland, Norrköping onsdag, 24/11 Östergötland, Lindköping torsdag, 25/11 Västmanland fredag, 26/11 Stockholms län V48 måndag/tisdag, 29-30/11 Skaraborg onsdag, 1/12 Jönköping torsdag, 2/12 Södra Älvsborg fredag, 3/12 Göteborg Vid varje ort ges möjlighet för intervju och fotografering. Journalister är dessutom varmt välkomna att i mån av plats följa med under hela eller delar av turnén. Om du är intresserad av SSU så besök gärna hemsidan www.ssu.se och anmäl dig till Mikael Dambergs elektroniska veckobrev.

SSU är Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund. Tillsammans är vi 10 000 frihetskämpar som jobbar för en värld där alla har möjlighet att förverkliga sina drömmar.