Nordströms veckobrev

1999-05-25 NIKLAS NORDSTRÖMS VECKOBREV För mig börjar valrörelsen till EU-parlamentsvalet på riktigt allvar idag när jag är ute och valarbetar i Piteå. Idag har jag också fått bevis för att intresset för EU-valet är större än vad många verkar tro. På Strömbackaskolan i Piteå kom ca 150 elever frivilligt till aulan på sina håltimmar och lunchraster för att höra mig informera om Europavalet. Men det är egentligen inte så märkligt att unga människor är intresserade av EU-valet. EU är en viktig arena för politiken och en arena som med internationaliseringen får allt större betydelse för oss oavsett vi bor i Piteå, Manchester eller Madrid. Genom att rösta i EU-valet bestämmer vi gemensamt i vilken riktning EU ska gå på många viktiga områden. Den grundläggande frågan är emellertid om det är människorna eller marknadskrafterna som ska stärkas genom EU-samarbetet? Här går skiljelinjen rakt genom politikens höger- och vänsterblock. För moderaterna är det mer marknad och ökad konkurrens som gäller. Vi socialdemokrater vill i stället använda den nya politiska arenan till att intensifiera kampen mot arbetslösheten, förbättra miljön och förhindra att vissa länder bjuder under i löner, arbetstider och arbetsmiljö för att dra åt sig investeringar. Social dumping och orimlig skattekonkurrens kan och ska hindras med Europeiskt samarbete. Men då måste EU-parlamentet vara rött - inte blått. Men valet till EU-parlamentet har ytterligare en dimension. För trots att somliga partier säger sig vara för så väldigt mycket bra på hemmaplan så backar de på den europeiska arenan. Istället för att komma med konstruktiva förslag som förstärker möjligheterna att skapa fler jobb, förhindra socialdumping och illojal skattekonkurrens driver vänsterpartiet och miljöpartiet frågan om att Sverige ska ut ur EU. Jag inser visserligen att det finns en hel del svenskar som stödjer den linjen. Men att vänsterpartiet och miljöpartiet driver frågan i valet till EU-parlamentet är att bluffa och medvetet försöka lura väljarna. Oavsett hur gärna de vill kan inte vänsterns Jonas Sjöstedt eller miljöpartiets Per Gahrton ta oss ur EU genom att kandidera till EU-parlamentet. Det var svenska folket som röstade in oss i EU och det är bara ett riksdagsbeslut eller en folkomröstning som kan ta oss ur. Att en modern vänsterkraft - som det svenska vänsterpartiet säger sig vara - inte aktivt vill använda en politisk arena för att göra vardagen bättre för vanligt folk var det som var mest svårsmält för mig när jag debatterade EU med Gudrun Schyman i förra veckan. För mig är det uppenbart att politiken och demokratin behöver få längre räckvidd och att vi måste nå utanför nationalstaten för att rå på marknadskrafterna. Idag är EU den enda organisation som har den förmågan. Den europeiska vänstern kan med gemensamma krafter förändra EUs inriktning till att handla mer om miljöfrågor och mer om att skapa jobb och motverka social dumping. Men då krävs det inte bara att man röstar rött utan att det står socialdemokraterna på valsedeln. Vänsterpartiet sviker nämligen i EU-arbetet och lierar sig allt som oftast med högern för att hindra EU att ta i tu med viktiga frågor som berör människor i deras vardag. Niklas Nordström Pressekreterare: Fredrik Olovsson Tel: 08 - 714 48 03 alt 070 - 592 60 38

SSU är Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund. Tillsammans är vi 10 000 frihetskämpar som jobbar för en värld där alla har möjlighet att förverkliga sina drömmar.