• SSU/

Rahima och Mattias från Uppsala valda till SSU:s förbundsstyrelse

Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund – SSU har en ny förbundsstyrelse. Den nya ledningen valdes under SSU:s förbundskongress som äger rum i Västerås 7-10 augusti. Bland de förtroendevalda finns Uppsalaborna Rahima Ortac och Mattias Kristenson, båda 24 år. Rahima Ortac som till vardags jobbar som jurist på Hyresgästföreningen valdes för första gången. För Mattias Kristenson börjar nu en andra mandatperiod.

-        Det känns grymt kul att bli vald. Jag ser fram emot att vara med och driva och utveckla politiken. Inte minst vill jag att vi ska påverka det socialdemokratiska partiet och regeringens politik. Kongressen har varit enad med bra och djupa diskussioner, säger Rahima Ortac.

Mattias Kristensson går in på sin andra mandatperiod i styrelsen. Han håller med Ortac om stämningen på kongressen.

-        Jag är glad och hedrad över att få vara med och utveckla framtidens socialdemokrati. Det känns särskilt hoppfullt efter en spännande kongress där vi verkligen fått diskutera hur vi ska uppnå ett jämlikt samhälle, kontaterar Mattias Kristenson.

Om kongressen
Kongressen är SSU:s 38:e i ordningen och äger rum 7-10 augusti i Västerås. Temat för kongressen är Jämlikhet. Till förbundsordförande respektive förbundssekreterare valdes Philip Botström från SSU Värmland och Andrea Törnestam från SSU Stockholms stad.

Mårten Eismark, pressekreterare
E-post: marten.eismark@ssu.se

Om SSU
Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund, SSU, är Sveriges viktigaste politiska ungdomsförbund. Vi är en folkrörelse som samlar över 12 000 medlemmar. SSU påverkar och driver samhällsutvecklingen i de frågor som är viktiga för våra medlemmar och relevanta för unga i Sverige.