Regeringen bör ge nyårslöfte om biståndshöjning

Pressmeddelande från Sveriges socialdemokratiska ungdomsförbund Regeringen bör ge nyårslöfte om biståndshöjning SSUs ordförande Mikael Damberg kräver imorgon fredag av regeringen på debattsidan i Aftonbladet att biståndet ska höjas till en procent av BNI. Dessutom kritiseras bevakningen av Sydafrikaresan som ”ensidigt inriktad på återge Dr Albans konserter och bristande affischering. Ingeting om krigen och fattigdomen. Ingenting om den nyvunna demokratin och den utvecklingskraft som Afrika rymmer.” Mikael Damberg skriver vidare om statsministerns omdiskuterade resa till Sydafrika: ”Alldeles för sent insåg Göran Persson att kritikerna hade rätt och att det är orimligt att använda biståndsmedel för näringslivsjippon. Det är synd att det tog så lång tid innan han gjorde det. Jag tror tyvärr att resan har skadat mångas förtroende för det utvecklingsarbete som Sverige bedriver internationellt.” Han skriver vidare att ”den svenska regeringen bör ta chansen att återupprätta stoltheten över Sverige.” ”När den svenska ekonomin går för högtryck och statsfinanserna visar stora överskott borde regeringen ge världens fattiga ett nyårslöfte som skulle höras över världen - att på fem år stegvis höja det svenska biståndet upp till enprocentsmålet.” För kontakt med SSU ring pressekreterare Jonas Hellberg, 070-630 95 42 Hela debattartikeln finns att läsa imorgon fredag på Aftonbladets hemsida www.aftonbladet.se

SSU är Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund. Tillsammans är vi 10 000 frihetskämpar som jobbar för en värld där alla har möjlighet att förverkliga sina drömmar.