Respektlöst förslag, Mauricio Rojas!

Respektlöst förslag, Mauricio Rojas! SSU är kritiska till moderaternas förslag mot minskat bidragsberoende. Det leder till att människor tvingas utföra meningslösa sysslor. Idag öppnas "Rojas arbetsförmedling" på SSUs hemsida där exempel ges på sådana arbeten. I tisdags presenterade moderaten Maricio Rojas ett program mot bidagsberoendet i utsatta förorter. Förslaget går ut på att avskaffa socialbidragen och istället hänvisa den enskilde till en kommunal 48- timmarsgaranti. Kommunerna ska inom två dygn ta fram sysselsättning till en icke avtalsenlig lön. SSU avvisar det moderata förslaget och menar att det är respektlöst mot den enskilde: - Moderaternas förslag grundar sig snarare på ett förakt för de som får socialbidrag än på verklig oro för bidragsberoendet och den höga arbetslöshet som finns bland vissa grupper. Bidragsberoendet är ett problem. Men det är korkat att tro att man löser problemet genom att avskaffa själva bidragen. Genom förslaget skulle en grupp människor skapas som utnyttjades till att utföra meningslösa sysslor, säger SSU-ordförande Mikael Damberg. SSU har öppnat "Rojas arbetsförmedling" på www.ssu.se Där finns förslag på arbeten som inte konkurrerar ut vanliga jobb och som kan tas fram på 48-timmar. För mer kontakt med SSU ring pressekreterare Jonas Hellberg, 070-592 60 38. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/01/27/20000127BIT00570/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/01/27/20000127BIT00570/bit0002.pdf