• SSU/

S-kongressen antog SSU:s krav om ett Generationslöfte till Sveriges unga

Inför S-kongressen drev SSU ett reformpaket som vi kallar Generationslöftet.
Efter helgens kongress står det klart att SSU fick igenom sina krav om ökade investeringar, ökat bostadsbyggande och avskaffande av allmän visstid.

-        SSU fick igenom beslut ökade investeringar i relation till BNP, ett mål om att bygga 45 000 varje år till 2030 och avskaffande av allmän visstid. Det är ett viktigt löfte till den unga generationen, säger Ellinor Eriksson, förbundsordförande för Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund – SSU.

Många SSU:are bland ombuden och hård förhandling med partistyrelsen var en framgångsfaktor för succén
Bakom framgångarna ligger ett gediget förankringsarbete där SSU rest runt i landet för att träffa de olika S-delegationerna och hade innan kongressen drog igång en majoritet av ombuden bakom sig. Att 96 av ombuden var unga och ett flertal aktiva SSU:are var en viktig del framgångarna. Under helgen har förhandlingarna med partistyrelsen resulterat i att SSU fick partistyrelsen att gå med på merparten av SSU:s krav.

Delar ur Generationslöftet som antogs under S-kongressen:

- Generationslöftet skrivs in i den inledande texten till programmet.
- Ökade investeringar i relation till BNP.
- Ökade investeringar i bostadsbyggande, infrastruktur och utbildning.
- Öppna upp för att höja vissa skatter.
- 45 000 bostäder ska byggas varje år mellan 2020 och 2030.

- Ett ökat fokus på ungas situation på arbetsmarknaden och ett särskilt mål om att bygga små och klimatsmarta hyresrätter som människor med vanliga inkomster kan efterfråga.
- Marköversyn för att se över vilken mark som kan användas till bostadsbyggande med fokus på bostäder som personer med vanliga inkomster kan efterfråga.
- Förstärkning av pensionskapitalets möjligheter att investera i bostadsbyggande och i infrastruktur.
- Tillsvidareanställningar ska vara norm, allmän visstid ska avskaffas i sin nuvarande form.
- Delad föräldraförsäkring.

-        Att SSU:s förslag får stort genomslag är glädjande. Ökade investeringar är inte bara avgörande för vår generations framtidsutsikter. Det är också avgörande för att fortsätta bygga Sverige starkt, avslutar Ellinor Eriksson.

Mårten Eismark, pressekreterare
E-post: marten.eismark@ssu.se

Om Generationslöftet
Generationslöftet är ett paket som vilar på tre ben – ökade investeringar, satsningar på bostadsbyggande och förbättrade villkor för unga på arbetsmarknaden. Tillsammans utgör dessa delar den politik som krävs för att unga ska kunna ta steget ut i vuxenlivet. Läs mer om förslagen på www.generationsloftet.se.

Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund, SSU, är Sveriges viktigaste politiska ungdomsförbund. Vi är en folkrörelse som samlar över 12 000 medlemmar. SSU påverkar och driver samhällsutvecklingen i de frågor som är viktiga för våra medlemmar och relevanta för unga i Sverige.

Citat

- Att SSU:s förslag får stort genomslag är glädjande. Ökade investeringar är inte bara avgörande för vår generations framtidsutsikter. Det är också avgörande för att fortsätta bygga Sverige starkt
Ellinor Eriksson
- SSU fick igenom beslut ökade investeringar i relation till BNP, ett mål om att bygga 45 000 varje år till 2030 och avskaffande av allmän visstid. Det är ett viktigt löfte till den unga generationen