Så vill SSU sätta press på S-kommunerna

I fullmäktigeförsamlingar och nämnder runt om i landet sitter unga SSU:are som folk- och förtroendevalda. I en tid då det parlamentariska läget ofta sätter käppar i hjulet för socialdemokratisk politik på nationell nivå byter nu SSU fokus. Som ett led i det släpps ett program med idéer och verktyg för hur SSU kan påverka politiken på lokal nivå.

- När utrymmet att genomföra stora jämlikhetsreformer i riksdagen är begränsade måste de S-styrda kommunerna anstränga sig mer och visa att det går att öka jämlikheten lokalt. SSU vill gå före och visa hur det ska gå till, säger Philip Botström, förbundsordförande SSU.

Vägen mot den jämlika kommunen
I dag släpps därför ett program med syftet att ge SSU:are i Sveriges kommuner idéer och verktyg för att förändra politiken där de bor. I grunden för den nya strategin finns analysen om att klyftan mellan det regeringen säger och det människor upplever i sin vardag är för stor, och att det påverkar Socialdemokraternas opinionssiffror negativt.

- Om Socialdemokraterna vill vinna unga väljare i hela landet behöver glappet minska mellan det man lovar och det man faktiskt gör. Här spelar kommunerna en nyckelroll som har ansvar för både skolan och bostadsbyggandet för att nämna två akuta frågor som är viktiga för unga, fortsätter Philip Botström.

SSU vill använda sin största tillgång – medlemmarna
På grund av att SSU finns i stora delar av landet finns också stora möjligheter att påverka de lokala politikerna.

- Vår nya strategi är smart eftersom att vi har många förtroendevalda SSU:are i hela landet som vill öka jämlikheten. Vi har ingen anledning att vänta på bättre tider, nu tänker vi sätta press på Sveriges kommunalråd, avslutar Philip Botström.

Förslagen från rapporten

• Socioekonomiskt viktad skolpeng
  • Maxtak i elevhälsan
  • Rusta upp skolan
  • Högskolebehörighet som norm på alla gymnasieskolor
  • Sociala investeringsfonder
  • Kulturmiljon för en meningsfull fritid för unga
  • Avgiftsfri kollektivtrafik för unga
  • Sommarjobbsgaranti för unga
  • Rätt till heltid
  • Kompetensbaserad rekrytering
  • Billiga hyresrätter i byggplaner
  • Gemensam bostadskö
  • Bygg bostäder istället för parkeringsplatser

Mårten Eismark, pressekreterare
E-post: marten.eismark@ssu.se

Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund, SSU, är Sveriges viktigaste politiska ungdomsförbund. SSU påverkar och driver samhällsutvecklingen i de frågor som är viktiga för våra medlemmar och relevanta för unga i Sverige.

Citat