Socialdemokraterna antar SSU:s bostadspolitiska förslag

Tidigare i veckan presenterade Magdalena Andersson (S) ett nytt förslag på en tillväxtmiljard för att öka bostadsbyggandet. Idag presenterar Stefan Löfven och SSU:s förbundsordförande Gabriel Wikström reformerna som ryms inom ramen för den nya miljarden – fem reformförslag som SSU tidigare krävt i ungdomsförbundets rapport Bostadslösningen, som släpptes i februari.

Tillväxtmiljarden som presenterades i måndags förstärks nu med ytterligare en miljard för att öka byggandet av bostäder.

-       Socialdemokraterna har tagit till sig stora delar av vår rapport och ett flertal av de reformer som vi presenterade i den. Det är bra för unga och kommer att bidra stort till att lösa bostadsbristen, säger Gabriel Wikström, förbundsordförande på SSU.

Ungdomsförbundet nöjt
SSU har i sin bostadsrapport inte bara fokuserat på ett ökat byggande – utan också på ett hållbart byggande och insatser för att öka byggandet av hyresrätter. Ungdomsförbundet, som under 2013 bland annat lyckades få igenom 90-dagarsgaranti och flera skolpolitiska förslag, är nöjda med paketet.

-      Självklart är vi mycket glada över att SSU:s reformer nu är socialdemokratisk politik. Nu har vi en bostadspolitik som vi kan gå till val med som står i stark kontrast till Moderaternas totalt misslyckade bostadspolitik, avslutar Gabriel Wikström, förbundsordförande på Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund – SSU.

Antagna reformer:

Fasta planavgifter
För att ge kommunen incitament att utföra processen snabbare och öka förutsägbarheten för byggherrarna bör dagens avgifter ersättas med en på förhand fastslagen, fast avgift.
Se över parkeringsnormerna
Kommunerna bör vara återhållsamma med högt satta parkeringsnormer.
Länsstyrelsens handläggningstider måste bli förutsägbara
Maxgräns på handläggningstider för överklagande av detaljplaneringen.
Andelar i plan
Kommuner ska skriva in andelar av de nya bostadsfastigheternas upplåtelseform i detaljplaneringen.
Byggbonus för hyresrätter
För ökad nyproduktion av hyresrätter.

Gösta Brunnander, pressekreterare
E-post: gosta.brunnander@ssu.se

Om SSU
Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund, SSU, är Sveriges viktigaste politiska ungdomsförbund. Vi är en folkrörelse som samlar över 10 000 medlemmar. SSU påverkar och driver samhällsutvecklingen i de frågor som är viktiga för våra medlemmar och relevanta för unga i Sverige. SSU är frihetens ungdomsförbund sedan 1917.