Socialdemokraterna största parti

Rösterna är nu färdigräknade och för första gången någonsin ökar Socialdemokraterna i ett Europaparlamentsval jämfört med det senaste valet.

- Från ett tufft läge under hela våren har Socialdemokraterna lyckats bli största parti och väljarna har givit en tydlig signal till Moderaterna att de missköter jobbpolitiken. SSU:arna har gjort ett enormt bra jobb och bedrivit en framgångsrik valrörelse. Detta ger oss ett bra utgångsläge inför valet 2010, säger Jytte Guteland, förbundsordförande för SSU. - Men samtidigt som valet generellt sett var en framgång efter förutsättningarna tappar vi i Stockholm. Detta måste bli en tankeställare för Socialdemokraterna att prioritera huvudstaden. Vi måste bryta trenden att numera i varje val tappa i Stockholm. Det krävs därför en fortsatt debatt i partiet om hur vi ska kunna vinna i Stockholm 2010, avslutar Jytte Guteland.

SSU är Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund. Tillsammans är vi 10 000 frihetskämpar som jobbar för en värld där alla har möjlighet att förverkliga sina drömmar.