Socialdemokratiska studentförbundet; Säg ja till EMU!

Pressmeddelande från Sveriges Socialdemokratiska studentförbund 2000-01-07 Säg radikalt ja till EMU! Idag sammanträder socialdemokraternas verkställande utskott. EMU ska diskuteras. Med anledning av detta skriver Christer Pettersson, Socialdemokratiska Studentförbundets ordförande, en kritisk artikel på Aftonbladets sidan 3. Han menar att den socialdemokratiska ledningen måste erkänna att det i grunden bara finns två alternativ i frågan, ja eller nej, och att man ska tydlig ställning för ett svenskt medlemskap i unionen. Studentförbundet är den enda socialdemokratiska sidiorganisation som tagit ställning för ett medlemskap i EMU. - Göran Perssons utspel om ett ja snart eller ja senare gör att debatten hamnar fel. Tidtabellen sätts i fokus, inte det faktum att vi i grunden måste ta ställning för ett ja eller ett nej. Det är ett skickligt men inte helt ärligt - sätt att få igenom ett ja till EMU, säger Christer Pettersson, ordförande i Socialdemokratiska studentförbundet. - Den socialdemokratiska partiledningen måste våga ta i EMU-frågan på allvar. Annars kommer socialdemokraterna aldrig förbi debatten om ja eller nej som präglat partiet sedan folkomröstningen om EU. Man måste våga erkänna att vi är på väg mot ett allt mer federalt Europasamarbete och argumentera varför detta i grunden är bra, säger Christer Pettersson, ordförande i Socialdemokratiska studentförbundet. - Ta ställning för ett radikalt ja till EMU! När ekonomin blir internationell, när varje individs vardag alltmer styrs av marknadskrafternas nycker, då måste politiken följa efter och bli internationell. Då blir bildandet av en gemensam valuta ett av flera nödvändiga steg för att stärka folkets och de folkvaldas makt, säger Christer Pettersson, ordförande i Socialdemokratiska studentförbundet. Artikeln finns att läsa på Aftonbladets hemsida: www.aftonbladet.se Vid frågor kontakta: Christer Pettersson, ordförande 0707-374165 Joakim Nilsson, ombudsman 0708-77 85 07