SSU: dubblera välfärdssatsningen Magdalena Andersson

Krävs mer för att utveckla välfärden
Idag presenterade Magdalena Andersson välfärdslöftet; ett löfte om att höja statsbidragen med 20 miljarder till kommuner och landsting nästa mandatperiod. Det är en bra start. SKL:s prognoser visar dock att behovet bland kommuner och landsting är 40 miljarder till 2020. Magdalena Andersson behöver därför dubblera välfärdslöftet för att välfärden inte bara ska bibehålla dagens nivå, utan även utvecklas.

-Det är helt rätt av Magdalena Andersson att sätta i välfärden i fokus, men hon behöver minst dubblera satsningen om hon vill bemöta behoven i välfärden på riktigt, säger SSU:s ordförande Philip Botström

Delar ut spargrisar för att pressa S att satsa mer
Under Socialdemokraternas dag delar SSU:are ut röda spargrisar runt om i Visby för att sätta press på Socialdemokraterna att dubblera satsningarna på välfärden. Spargrisarna symboliserar överskotten i statsfinanserna som SSU vill ska användas för att förbättra sjukvården och skapa en jämlikare skola.

Pavlos Cavelier Bizas, pressekreterare
E-post: pavlos.cavelier@ssu.se

Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund, SSU, är Sveriges viktigaste politiska ungdomsförbund. Vi är en folkrörelse som samlar över 10 000 medlemmar. SSU påverkar och driver samhällsutvecklingen i de frågor som är viktiga för våra medlemmar och relevanta för unga i Sverige. SSU är frihetens ungdomsförbund sedan 1917.

Citat

Philip Botström