SSU: Kärnkraftsavvecklingen en seger för demokratin

Pressmeddelande från Sveriges socialdemokratiska ungdomsförbund Pressekreterare Jonas Hellberg, 070-630 95 42 1999-11-30 Mikael Damberg ordförande i SSU: Kärnkraftsavvecklingen en seger för demokratin ”När solen går upp och sprider sitt ljus över Köpenhamn i morgon är det sannerligen en historisk gryning. Det är den första dagen på väg mot en tryggare framtid. Jag är övertygad om att den 30 november 1999 kommer att gå till historien. Journalister, politiker och forskare kommer om femtio år att minnas Dagen då Sverige på allvar påbörjade den ekologiska omställningen. Det är en stor dag för SSU. Stängningen av Barsebäcks första reaktor visar att enträget politiskt arbete faktiskt ger resultat. I efterhand kan det sägas att socialdemokratin troligen inte hade orkat inleda avvecklingen utan stark press från SSU och övriga sidoorganisationer. Det här visar att de mäktiga energilobbyisterna inte har fått dikterat svensk politik. Starten av avvecklingen av kärnkraften är en seger för demokratin. Men kampen är ingalunda över. Nu måste arbetet drivas vidare. Först på dagordningen står nu Barsebäck 2. Därefter måste ytterligare steg tas. Arbetet för att stimulera alternativa energikällor får inte avstanna. Regeringens vilja att fullfölja energiomställningen kommer att kunna mätas i satsningar på ekologiskt hållbara energikällor.”

SSU är Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund. Tillsammans är vi 10 000 frihetskämpar som jobbar för en värld där alla har möjlighet att förverkliga sina drömmar.