SSU: Nya flyktinglagen är inhuman och försvårar etableringen

Idag beslutade riksdagen om en ny flyktinglag som lägger sig på EU:s miniminivå när det gäller asylsökandes rättigheter. SSU är kritiska till den nya lagen som kraftigt kommer försvåra familjeåterförening och försämra etableringen.

- SSU är starkt kritiska till den nya lagen. Tillfälliga uppehållstillstånd och svårigheter att återförenas med sin familj är inhumant och kommer försämra drivkrafterna att lära sig språket och ta sig in i samhället, säger Philip Botström, förbundsordförande för SSU.

Lagen måste bli så kortvarig som möjligt
Lagförslaget lades fram med syftet att minska andelen asylsökande efter att Sverige under 2015 tagit emot rekordmånga människor på flykt. Sedan i höstas har antalet som söker asyl i Sverige minskat kraftigt jämfört med antalet i höstas. Efter det har Sverige infört gränskontroller, ID-kontroller och EU har slutit avtal med Turkiet. Minskningen av antalet asylsökande borde ha varit skäl nog för regeringen att dra tillbaka eller i alla fall mildra sitt lagförslag, eftersom själva syftet med lagen redan uppnåtts. Nu måste regeringens fokus ligga på att göra lagstiftningen så kortvarig som möjligt och samtidigt lägga fram en sammanhållen etableringslinje med insatser från dag ett.

- Nu måste fokus ligga på att den tillfälliga lagstiftningen blir så kortvarig som möjligt. Jag förväntar mig att regeringen lägger all tid och kraft på att förstärka etableringslinjen och välfärden så att flyktingpolitiken kan bli långsiktigt hållbar, säger Philip Botström, förbundsordförande för SSU.

Mårten Eismark, pressekreterare
E-post: marten.eismark@ssu.se

Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund, SSU, är Sveriges viktigaste politiska ungdomsförbund. SSU påverkar och driver samhällsutvecklingen i de frågor som är viktiga för våra medlemmar och relevanta för unga i Sverige.

Citat

Philip Botström
Nu måste fokus ligga på att den tillfälliga lagstiftningen blir så kortvarig som möjligt. Jag förväntar mig att regeringen lägger all tid och kraft på att förstärka etableringslinjen och välfärden så att flyktingpolitiken kan bli långsiktigt hållbar
Philip Botström