SSU besviket över oklarhet om folkomröstning

SSU besviket över oklarhet om folkomröstning Den socialdemokratiska partistyrelsens verkställande utskott tog inte ställning på dagens sammanträde om EMU-frågan ska avgöras i val eller folkomröstning. SSU:s ordförande Mikael Damberg som befinner sig i Brasilien är kritisk och kommenterar dagens besked från VU:t: "Jag och SSU är inte nöjda med att partistyrelsens VU duckar i frågan om hur EMU ska avgöras. Den formulering som antagits idag öppnar för en svekdebatt om att socialdemokraterna inte vill låta det svenska folket ta direkt ställning till ett svenskt EMU-medlemskap. Dessutom nämns inget om när avgörandet ska ske och när i så fall Sverige kan gå med i valutasamarbetet. SSU vill att partiet ska ange en tydlig tidsplan på kongressen. Vi i ungdomsförbundet vill se en folkomröstning i november 2002. Det skulle innebära att ett svenskt medlemskap i EMU skulle kunna vara aktuellt för Sverige från januari 2003." För kontakt med SSU ring pressekreterare Jonas Hellberg, 070-592 60 38. Mikael Damberg kan nås för vidare kommentarer mellan 18.00 och 19.00 telefonledes från Brasilien. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/01/14/20000114BIT00450/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/01/14/20000114BIT00450/bit0002.pdf