SSU drev fram förändrad föräldraförsäkring på s-kongressen

Partistyrelsen överens med SSU om förändrad föräldraförsäkring SSUs ordförande Mikael Damberg föreslog på socialdemokraternas partikongress att föräldraförsäkringen ska förlängas samt innehålla fler pappamånader. Partikongressen valde på söndagen att gå SSUs krav till mötes. - En utbyggd försäkring är det bästa sättet att ge stressade föräldrar mer tid åt sina barn. Beslutet från kongressen innebär dessutom att en behövande grupp i samhället får en välbehövlig arbetstidsförkortning, säger Mikael Damberg. SSU har varit missnöjda med att män fortfarande inte tar ut mer än 12 procent av föräldraförsäkringen. Därför föreslog Mikael Damberg att försäkringen ska individualiseras. Partikongressen har valt att gå med på SSUs förslag det vill säga att bygga ut samt prioritera pappamånad. - Beslutet är bra. Det tar sin utgångspunkt i att öka jämställdheten och dela ansvaret för barnen mellan båda föräldrarna. Barn behöver i större utsträckning än idag sina fäder. Och pappor behöver vara mer tid med sina barn, säger Mikael Damberg. I partistyrelsens ursprungliga förslag till riktlinjer benämns endast föräldraförsäkringen som "viktig" . Inga förslag fanns om förändringar i försäkringen. Partistyrelsen valde att kompromissa med SSU och kongressen tog därmed ställning för förlängning av försäkringen samt höjt tak. Dessutom öppnar kongressen upp för fler pappamånader. För kontakt med SSU ring pressekreterare Jonas Hellberg, 070-592 60 38. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/03/12/20000312BIT00020/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/03/12/20000312BIT00020/bit0002.pdf