SSU granskar gymnasieskolan

SSU granskar gymnasieskolan I morgon inleder SSU en riksomfattande granskning av gymnasieskolan. Först att granskas blir Tälgegymnasium i Södertälje. SSUs ordförande Mikael Damberg besöker skolan och håller i anslutning en pressträff. I morgon påbörjar SSU en landsomfattande granskning av gymnasieskolan. Totalt kommer över 100 gymnasieskolor i 23 kommuner av varierande storlek och styre att ingå i undersökningen. Syftet med SSUs skolgranskning är att få fram elevernas syn på den svenska gymnasieskolan. Granskningen kommer att genomföras under de första tre veckorna i april. - Skoldebatten har allt för mycket dominerats av politiker, lärare och proffstyckare. De har fått monopol på sanningen om skolan. Nu är det på tiden att elevernas synpunkter kommer fram i debatten. Ungdomar vet bäst hur skolan fungerar egentligen säger SSUs förbundsordförande Mikael Damberg. SSU skolgranskning består av två delar: granskningsprotokoll och elevenkät. Lokala SSU:are kommer att syna skolorna och fylla i protokollen som behandlar allt ifrån städning av skolsalar, datatillgänglighet till elevrådens arbete. Elevenkäter används för att få fram gymnasieungdomarnas uppfattningar om skolan. - När vi har sammanställt resultaten kommer SSU lyfta fram konkreta förslag på förändringar som behöver genomföras. Våra krav ska vara förankrade i ungdomars vardag, inte i vaga påståenden och antaganden säger Sara Heelge som är ansvarig för utbildningspolitiska frågor i SSUs förbundsstyrelse. Media inbjuds att följa SSU vid sin granskningen av Tälgegymnasiet i Södertälje. SSUs ordförande Mikael Damberg och Sara Heelge skolpolitiskt ansvarig i SSU är på plats. Tid och datum: onsdag den 29 mars klockan 13.30-15.00 Plats: Tälgegymnasiet i Södertälje, Erik Dahlbergs väg 1-3 För kontakt med SSU ring pressekreterare Jonas Hellberg, 070-592 60 38. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/03/28/20000328BIT00520/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/03/28/20000328BIT00520/bit0002.pdf