SSU inför s-kongress: Inga skäl att säga nej till folkomröstning om EMU

SSU inför s-kongressen: Inga skäl att säga nej till folkomröstning om EMU SSU tänker ta strid för folkomröstning om EMU på partikongressen. I morgon innan kongressen samlas alla unga ombud för att mobilisera. Det finns inga hållbara skäl mot en folkomröstning, menar Mikael Damberg ordförande i SSU. - Jag är övertygad att kongressen går emot partistyrelsens förslag. Tunga partidistrikt, statsråd, SSU och flera sidoorganisationer driver tillsammans kravet på kongressen. Allt fler inser att partiet måste ta ställning för en folkomröstning. Det som förenar oss är en oro över att misstro och politikerförakt ökar om vi avstår från att ta ställning. Det vore förödande om människor upplevde att socialdemokratin avgör EMU-frågan i maktens korridorer utan att ta hänsyn till vad väljarna tycker, säger Mikael Damberg. Innan kongressens inledning på fredag kommer de unga ombuden träffas för att mobilisera inför EMU-debatten. (Media och press inbjuds till en pressträff efteråt. OBS: info längre ned) - Vi kommer att träffas i morgon för att tillsammans på bästa sätt driva fram kravet, säger Mikael Damberg. På partistyrelsen möte i februari då beslut togs att inte rekommendera en folkomröstning var Mikael Damberg först med att föreslå det motsatta. Även nu på partikongressen kommer Mikael Damberg vara tidig att föreslå en folkomröstning: - Jag kommer att föreslå ett tillägg till den text som föreslagits. Förhoppningen är att både ja och nej-sägare till EMU ska komma överens om meningen. Hittills har kravet på folkomröstning främst ställts av nej- sägare. Även ja-sägarna bör kunna ansluta sig till kravet, säger Mikael Damberg. Det finns inga skäl att säga nej till en folkomröstning, menar Mikael Damberg som bemöter de vanligaste argumenten mot en folkomröstning: "Ett lågt valdeltagande ger ingen legitimitet" - Det låga valdeltagandet i det senaste Europaparlamentsvalet 1999 åberopas ofta som ett bevis för att få människor skulle dyka upp vid valurnorna i en EMU-omröstning. Jag är inte alls säker på att man kan dra tvärsäkra paralleller mellan parlamentsvalet och folkomröstning om EMU. Det är som att jämföra äpplen med bananer, säger Mikael Damberg. Europaparlamentet har inte tidigare haft ett stort inflytande på EU. Visst har parlamentet har fått mer makt på senare år. Men svenska folket har inte märkt att Europaparlamentet påverkar deras vardag. Då är det inte så konstigt om man inte går och röstar. Däremot är det glasklart för de allra flesta att en folkomröstning om EMU påverkar Sverige. När väl ett datum är satt för en folkomröstning är jag säker på att många fler kommer att bestämma sig och delta i debatten. "Folkomröstningar undergräver den representativa demokratin" - Folkomröstningar bör användas sparsamt. Men de principiella argumenten mot en omröstning föll i samma stund socialdemokraterna öppnade dörren för en folkomröstning. Nu står valet mellan ett riksdagsbeslut eller en folkomröstning. Ett avgörande i riksdagen skulle dessutom innebära att viktiga politiska frågor som t.ex. arbetslösheten, skolan och vården skulle hamna i skuggan av EMU-frågan. Moderater som är motståndare till EMU skulle kanske känna sig tvingade att rösta på Centerpartiet samtidigt som missnöjda socialdemokrater väljer andra partier. "Folkomröstningar undergräver den representativa demokratin" - Folkomröstningar bör användas sparsamt. Men de principiella argumenten mot en omröstning föll i samma stund socialdemokraterna öppnade dörren för en folkomröstning. Nu står valet mellan ett riksdagsbeslut eller en folkomröstning. Ett avgörande i riksdagen skulle dessutom innebära att viktiga politiska frågor som t.ex. arbetslösheten, skolan och vården skulle hamna i skuggan av EMU-frågan. Moderater som är motståndare till EMU skulle kanske känna sig tvingade att rösta på Centerpartiet samtidigt som missnöjda socialdemokrater väljer andra partier. "Det är bättre att avvakta med ett ställningstagande om en folkomröstning" - Utan ett tydligt ställningstagande på kongressen är jag rädd att förtroendet för socialdemokratin riskerar att skadas. Många människor är oroliga för att frågan kommer att avgöras i riksdagens korridorer långt ovanför deras huvuden. Enligt SIFO vill 62% av svenska folket faktiskt ha en folkomröstning om EMU. Om socialdemokratin dessutom vill undvika inre slittring och polarisering måste kongressen vara glasklar. Ett otydligt eller luddigt besked kommer att skada vårt anseende och fokusera all debatt på demokratiska formfrågor snarare än fördelar och nackdelar med en gemensam valuta. Det har vi inte råd med, säger Mikael Damberg. Media inbjuds till pressträff med de unga kongressombuden fredagen den 10 mars klockan 11.00 i Folkets Hus, lokal Basen på plan 2. Mikael Damberg och Laila Naraghi, kongressens yngsta ombud, med flera kommer att medverka. För kontakt med SSU ring pressekreterare Jonas Hellberg, 070-592 60 38. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/03/09/20000309BIT00510/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/03/09/20000309BIT00510/bit0002.pdf