SSU inleder supervalåret med att lansera ny logga

Förberedelserna inför supervalåret är i full gång. För att tydligare profilera sig under valåret lanserar Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund – SSU, en ny grafisk identitet, inklusive en helt ny logotyp.

-       I valrörelsen gäller det inte bara att ha bäst politik utan också att ha det starkaste grafiska uttrycket. Med den här lanseringen säkrar vi det. Jag är säker på att SSU kommer vara mest politiskt relevant såväl som snyggast i valet, säger Vidar Aronsson, valgeneral på Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund – SSU.

Om SSU:s nya grafiska identitet

Mål
Spegla SSU:s organisation och politik på ett tydligt, snyggt och intressant sätt. Identiteten ska spegla såväl SSU:s historia som den moderna folkrörelsen SSU är. En ny grafisk identitet möjliggör för alla SSU:are att kampanja snyggt och effektivt, bidrar till att SSU:s politiska budskap syns på ett bra sätt i valrörelsen och hjälper till att visa vilka SSU är.

Logotypen
Logotypen utgår ifrån en röd ribbon – en symbol för politiska organisationer – som är i rörelse. Rörelsebegreppet kopplar samman såväl till SSU:s historia som en folkrörelse som till SSU:s politik i rörelse. Pilen som pekar vänster gör det enkelt att addera vårt namn eller annat politiskt budskap till SSU-loggan.

Du hittar SSU:s nya grafiska identitet här.

Juan-Pablo Roa, kommunikationsstrateg
E-post: juan-pablo.roa@ssu.se

Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund, SSU, är Sveriges viktigaste politiska ungdomsförbund. Vi är en folkrörelse som samlar över 10 000 medlemmar. SSU påverkar och driver samhällsutvecklingen i de frågor som är viktiga för våra medlemmar och relevanta för unga i Sverige. SSU är frihetens ungdomsförbund sedan 1917.