SSU kommenterar socialdemokraternas högskolelyft

Idag presenterar socialdemokraterna ett högskolelyft som bland annat innehåller en satsning på relevanta sommarkurser och ökad kvalitet i utbildningen. - SSU är särskilt positiva till att socialdemokraterna plockar upp vårt förslag om relevanta sommarkurser som vi beslutade om på vår kongress i augusti i år, säger Gabriel Wikström, förbundsordförande för Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund – SSU.

Ungdomsarbetslösheten är hög i Sverige samtidigt som examineringsåldern för studenter är i snitt 29 år – en hög siffra i relation till jämförbara länder.

-       Sommaren är en särskilt svår tid både för unga arbetslösa och studenter som ofta får konkurrera om samma arbetstillfällen. Relevanta sommarkurser ger en bättre genomströmning på högskolan som leder till att examineringsåldern sjunker, samtidigt som trycket på arbetsmarknaden lättar för de unga som inte studerar. säger Gabriel Wikström, förbundsordförande SSU.

Fjärdedels kortare utbildningstid

Med relevanta sommarkurser kan tiden i utbildning kortas ned med upp till en fjärdedel. Det innebär att en fyraårig utbildning klaras av upp till ett år snabbare.

-       SSU har drivit relevanta sommarkurser eftersom det gynnar såväl studenter som samhället. Åtgärden ger en ekonomisk vinst tack vare högre inkomst respektive extra skatteintäkter. För unga som inte studerar innebär det att resurser kan frigöras för arbetsmarknadsinsatser riktade särskilt mot dem, avslutar Gabriel Wikström, förbundsordförande SSU.

Om relevanta sommarkurser

Enligt en beräkning från Saco studentråd skulle ett femfaldigande av sommarstudenterna, med förhöjtstudiemedel och ökade kostnader för högskolorna inräknat, kosta 420 miljoner kronor. Samma källa anger även att den samlade tidsbesparingen kan motsvara 11.000 heltidstjänster, samt att så många som 22.000 färre unga skulle vara arbetslösa. Kostnaden är därmed låg för den stora vinst det innebär för både individen och samhället. SSU kommer fortsätta driva på för att satsningen på relevanta sommarkurser byggs ut och blir en viktig del av socialdemokraternas utbildnings- och arbetsmarknadspolitik.

Gösta Brunnander, pressekreterare
E-post: gosta.brunnander@ssu.se

Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund, SSU, är Sveriges viktigaste politiska ungdomsförbund. Vi är en folkrörelse som samlar över 10 000 medlemmar. SSU påverkar och driver samhällsutvecklingen i de frågor som är viktiga för våra medlemmar och relevanta för unga i Sverige. SSU är frihetens ungdomsförbund sedan 1917.

Citat

− Sommaren är en särskilt svår tid både för unga arbetslösa och studenter som ofta får konkurrera om samma arbetstillfällen. Relevanta sommarkurser ger en bättre genomströmning på högskolan som leder till att examineringsåldern sjunker, samtidigt som trycket på arbetsmarknaden lättar för de unga som inte studerar.
Gabriel Wikström