SSU kräver föryngring inom LO

SSU kräver föryngring inom LO En orsak till att allt färre ungdomar går med i facket är att makten och därmed fackets framtoning bestäms av medelålders män. På LO-kongressen 1996 var endast 13 av 300 ombud under 30 år. Det visar en undersökning SSU låtit göra. Nu startar SSU en kampanj för föryngring inom facket och uppmanar LO-förbunden att fördubbla antalet unga ombud till årets LO- kongress. - SSUs undersökning visar att LO håller på att förgubbas. Den senaste kongressen bestod av för många gamlingar och av för få ungdomar. På samma sätt som SSU drivit på mot förgubbningen inom partiet så går vi nu vidare till fackföreningsrörelsen. Därför uppmanar vi fackförbunden att fördubbla antalet unga till årets LO-kongress, säger SSUs ordförande Mikael Damberg. Tillsammans med LO:s ungdomssekreterare Helena Norlander har SSU skickat ut ett brev till alla LO-förbund. Där ställs kravet på att 10 procent av LO- kongressens ombud ska vara under 30 år. - LO behöver en kraftig föryngring för att kunna formulera sina krav inför framtiden. Facket klarar aldrig att få ungdomar att engagera sig om kraven som LO driver ska bestämmas av 50-åriga heltidsanställda förtroendevalda, säger Helena Norlander. SSU - som även är LO:s ungdomsförbund - satte 1999 upp målet att minst 10 procent av LO-kongressens ombud ska vara under 30 år. I september håller LO kongress och arbetet för att utse ombuden pågår för närvarande i förbunden. Bifogar SSUs sammanställning av ungdomsrepresentationen på LO-kongressen 1996. För mer kontakt med SSU ring pressekreterare Jonas Hellberg, 070-592 60 38. Förbund ombudunde unga i r 30 % år Bleck- och 1 0 0% Plåtslagareförbundet Byggnadsarbetareförbundet 18 0 0% Elektrikerförbundet 4 0 0% Fastighetsanställdas 7 1 14% Förbund Försäkringsanställdas 3 0 0% Förbund Grafiska Fackförbundet 5 0 0% Handelsanställdas Förbund 25 1 4% Hotell- och rest 9 0 0% anställdas förb Industrifacket 13 0 0% Kommunalarbetareförbundet 103 4 4% Lantarbetareförbundet 2 0 0% Livsmedelsarbetareförbund 8 0 0% et Metallindustriarbetareför 51 2 4% bunet Musikerförbundet 1 0 0% Målareförbundet 3 0 0% Pappersindustriarbetarefö 5 0 0% rbundet SEKO 22 4 18% Skogsarbetareförbundet 2 0 0% Transportarbetareförbunde 10 1 10% t Träindustriarbetareförbun 8 0 0% det Summa: 300 13 4% ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/03/07/20000307BIT00250/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/03/07/20000307BIT00250/bit0002.pdf