• SSU/

SSU lanserar Floppy Borg - spelet Anders Borg inte vill att du ska spela

Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund - SSU, lanserar ett nytt mobilspel baserat på förlagan Flappy Bird. Utmaningen är enkel; hjälp Floppy Borg att flyga genom det svenska folkhemmet och samla så mycket snabba cash som möjligt innan skolan och välfärden kraschar.

Floppy Borg är baserat på ett av världens mest nedladdade mobilspel; Flappy Bird. I februari i år plockades dock föregångaren bort då skaparen Dong Nguyen fick skuldkänslor för att spelet var så beroendeframkallande. Det har gjorts tolkningar av Flappy Bird tidigare, men aldrig som ett politiskt initiativ.

Bakom Floppy Borg står SSU. Idén är att under sommaren låta människor påminnas om en av de viktigaste frågorna i höstens val; att stoppa vinstjakten i skolan och välfärden. Undertonen i spelet är att systemet snart kommer att krascha om privata företag inom välfärd och skola får fortsätta tumma på kvaliteten för att skapa större vinster.

– Med Floppy Borg vill vi hjälpa människor att komma ihåg att rösta för en bättre utveckling för skolan och välfärden. Som tur är spelet riktigt beroendeframkallande, vilket gör att du enkelt kan bli påmind hela sommaren, säger Vidar Aronsson, valgeneral på Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund -SSU.

Så spelar du Floppy Borg
Floppy Borg går ut på att spelaren får styra en av karaktärerna Floppy Borg och Fredde. Du håller dem i luften genom att trycka på skärmen och bra timing är allt om du ska lyckas att inte flyga in i skolan och välfärden. Floppy Borg laddas ner gratis på AppStore. www.floppyborg.se

Pressbilder på Flobby Borg hittar du här.

Gösta Brunnander, pressekreterare
E-post: gosta.brunnander@ssu.se

Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund, SSU, är Sveriges viktigaste politiska ungdomsförbund. Vi är en folkrörelse som samlar över 10 000 medlemmar. SSU påverkar och driver samhällsutvecklingen i de frågor som är viktiga för våra medlemmar och relevanta för unga i Sverige.