SSU lanserar storsatsning med fokus på migrationspolitiken

Idag lanserar SSU en stor kampanj med fokus på migrationspolitiken. Kampanjen är en storsatsning över hela landet. Fokus för kampanjen handlar om att en human migrationspolitik och ett öppet Sverige behövs.

Mot bakgrund av den senaste tidens utveckling har SSU valt att satsa stort på en kampanj som fokuserar på en öppen och human migrationspolitik. Kampanjens tema är ”Öppna Europas portar”. Kampanjen pågår i tre veckor i samtliga 26 SSU-distrikt och avslutas den 19 november med "Hela SSU samlar" - en heldag med events, insamlingar och konserter över hela landet.

-       Varje morgon vaknar vi till nyheten att ytterligare ett asylboende brunnit. Vi ser att flyktingar möts av tårgas och taggtråd när de kommer till Europa. De som vill se ett öppet samhälle behöver organisera sig och den möjligheten erbjuder SSU, därför gör vi den här satsningen, säger Philip Botström, förbundsordförande SSU.

Temat för kampanjen syftar till att belysa EU:s roll för att skapa lagliga vägar till Europa, men kampanjen inkluderar flera andra delar av migrations- och etableringspolitiken.

-       Att människor flyr är ett faktum. Nu behöver fokus hamna på hur vi kan få till en bra etablering, och då är det helt avgörande att kommunerna får bättre ekonomiska förutsättningar och att bostadsbyggandet rivstartar, säger Philip Botström.

Om kampanjen
Mellan den 2 och 19 november kraftsamlar SSU under temat ”Öppna Europas portar”. Genom en storsatsning på organisering ska flyktingsituationen belysas ur flera perspektiv: att krigen och konflikterna som tvingar människor att fly behöver lösas, att EU behöver ta ett större ansvar och att etableringen i Sverige måste bli bättre. Några förslag kopplat till kampanjen är:

- Utöka det svenska stödet till Peshmergastyrkorna som bekämpar IS.

- Fler lagliga vägar till Europa, utökat kvotflyktingsystem.

- Utökade statsbidrag till kommunerna för etableringen.

- En rivstart av bostadsbyggandet genom investeringar och regelförenklingar.

europasportar.se är samlingsplats för kampanjen. Där kan målgruppen läsa mer om vad SSU vill i migrationsfrågan och hitta ett lokalt engagemang. På sidan kan man också köpa ett för kampanjen framtaget halsband. En nyckel som symbol för allas rätt till ett säkert hem - var det än är.

Mårten Eismark, pressekreterare
E-post: marten.eismark@ssu.se

Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund, SSU, är Sveriges viktigaste politiska ungdomsförbund. Vi är en folkrörelse som samlar över 12 000 medlemmar. SSU påverkar och driver samhällsutvecklingen i de frågor som är viktiga för våra medlemmar och relevanta för unga i Sverige.

Citat

Philip Botström