SSU-ledning besöker flyktingläger i Irakiska Kurdistan

Imorgon onsdag reser SSU:s förbundsledning till Irakiska Kurdistan för att bland annat besöka det syriska flyktinglägret Kawergosk Refugee Camp.

Efter ett långt och utdraget inbördeskrig i Syrien beräknas nio miljoner människor vara på flykt. Av dessa har cirka två och en halv miljon tagit sig till Syriens grannländer. SSU:s förbundsledning besöker ett av flyktinglägren som upprättats i utkanten av Erbil, huvudstaden i det Irakiska Kurdistan.

-                 Inbördeskriget i Syrien har inneburit en fruktansvärd humanitär katastrof. Vi vill nu åka dit för att skapa oss en lägesbild och på samma gång uppmärksamma situationen för de hundratusentals flyktingar som sökt skydd i Irakiska Kurdistan, säger Gabriel Wikström, förbundsordförande för Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund –SSU.

EU är den största biståndsgivaren till dessa flyktingläger och ca 100 000 har sökt asyl inom unionen. Samtidigt tycker SSU:s förbundssekreterare Ellinor Eriksson att mer måste göras.

-                 Sverige och Tyskland är de länder i EU som tar emot flest syriska flyktingar. Vi borde bli ännu bättre, men framförallt måste fler europeiska länder ta emot. EU måste också öka biståndet till Syriens grannländer.

Val till Irakiska parlamentet
Samtidigt som besöket pågår hålls val till det Irakiska parlamentet och kommunval i regionen. SSU-ledningen kommer bland annat att träffa representanter från socialdemokraternas systerparti PUK- Patriotic Union Of Kurdistan.

-                 För oss är det väldigt viktigt att vara med och stötta progressiva partier i den sköra, irakiska demokratiseringsprocessen, säger Gabriel Wikström, förbundsordförande för Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund –SSU.

Torsdag, 17 april
13:00-13:30                                            Möte med representanter från PUK:s internationella enhet.
15:00-19:00                                            Besök av flyktinglägret (Kawergosk Refugee Camp).

Fredag, 18 april
Kl. 10:30-12:00                                      Besök av PUK:s högkvarter i Slemani.
Kl. 12:00-13:30                                      Besök och lunch hos PUK:s ungdomsförbund.
Kl. 14:00-15:00                                      Möte med PUK:s partisekreterare Mala Bakhtiar
Kl. 15:30-16:30                                      Kransnedläggning på Anfal-monumentet i staden Chamchamal

Lördag, 19 april
Kl. 08:00-19:00                                      Valkampanj med PUK.

Gösta Brunnander, pressekreterare
E-post: gosta.brunnander@ssu.se

Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund, SSU, är Sveriges viktigaste politiska ungdomsförbund. Vi är en folkrörelse som samlar över 10 000 medlemmar. SSU påverkar och driver samhällsutvecklingen i de frågor som är viktiga för våra medlemmar och relevanta för unga i Sverige. SSU är frihetens ungdomsförbund sedan 1917.