SSU-ordföranden; Miljöpartiet har långt kvar till en plats i regeringen

Dambergs kommentarer vecka 5 Rojas arbetsförmedling på webben. "Moderaterna presenterade i förra veckan ett program för att minska bidagsberoendet i utsatta förorter. Förslaget går ut på att avskaffa socialbidragen och istället hänvisa de arbetslösa till ett kommunalt bidragsjobb utan avtalsenliga löner. SSU avvisar bestämt det moderata förslaget och menar att det är respektlöst mot den enskilde. Förslag grundar sig på ett förakt för de som får socialbidrag och inte på verklig oro för bidragsberoendet och den höga arbetslöshet som finns bland vissa grupper. Bidragsberoendet är ett problem. Men det är korkat att tro att man löser segregationen genom att avskaffa socialbidragen. Det är som att tro att man botar huvudvärk bara för att man förbjuder Alvedon. Moderaternas förslag skulle skapa bostadsområden med en permanent underklass som när som helst kan användas som billig kommunal arbetskraft. Ingen kan väl tro att det går att ta fram tusentals meningsfulla och utvecklande jobb på 48 timmar. Någon sammanfattade träffande Rojas integrationspolitik med att invandrare ska göra "skitjobb för skitlön". En av vår tids viktigaste politiska utmaningar är utan tvekan att se till att tillväxten och de nya jobben kommer alla människor till del. Människors beroende av socialbidrag måste därför mötas med riktade utbildningar och fler riktiga arbeten. Inte av respektlöshet. Vi måste använda högkonjunkturen till att bryta segregationen - inte skapa en permanent underklass. På SSU:s hemsida (www.ssu.se) kan du besöka "Rojas arbetsförmedling". Där kan vem som helst ge tips på olika "jobb" som kan tas fram på 48 timmar och som inte konkurrerar ut arbeten med avtalsenliga löner. Några exempel från hemsidan; Ketchup-flaskeskakare, dörrstopp eller socialpolitisk talesman för moderaterna... De tre teleoperatörerna har bildat en kartell som uppenbarligen samarbetar för att skydda marknaden. Birger "Slug" avslöjad. Idag avslöjade Ekot Miljöpartiets strategi för att nå framgång i samarbetet med regeringen och vänsterpartiet. Språkrören Lotta och Birger ska enligt ett internt dokument "släppa lämpliga frågor för opinionsbildning" innan förhandlingar inleds. Jag är övertygad om att politiskt rävspel vare sig gynnar allmänhetens förtroende för politiker eller det parlamentariska samarbetet i riksdagen. Jag träffar många ungdomar som är dödströtta på alla politiska partier som verkar mer intresserade av att profilera sig själva än att tala om det samhälle man vill skapa. Miljöpartiets strategidokument är särkilt pinsamt eftersom ett regeringssamarbete måste bygga på förtroende och respekt. Miljöpartiet verkar tydligen inte vara intresserade av att skapa ett sådant klimat. Miljöpartiet har långt kvar till en plats i regeringen. Solna den 31 januari 2000 Mikael Damberg Förbundsordförande SSU Ps: Jag läste i helgen att en majoritet av landets kommuner är positiva till maxtaxa på dagis. Det är bra. Men samtidigt sa ett s-kommunalråd att hon hade svårt att "motivera ideologiskt maxatxans införande". Det är mindre bra. Det är ju framför allt från vår ideologi som man kan hämta de tyngsta argumenten för maxtaxa och på sikt helt gratis förskola. Alla s- kommunalråd borde kunna argumentera för generell välfärd och alla barns rätt till den bästa starten i livet. Om inte så erbjuder SSU gärna en ideologiskt studiecirkel för intresserade. För mer kontakt med SSU ring pressekreterare Jonas Hellberg, 070-592 60 38. (Dambergs kommentarer är SSU:s ordförandes elektroniska veckobrev. Du kan anmäla dig som prenumerant på www.ssu.se) ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/01/31/20000131BIT00940/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/01/31/20000131BIT00940/bit0002.pdf