SSU-ordföranden ger ut nytt elektroniskt veckobrev

Pressmeddelande från Sveriges socialdemokratiska ungdomsförbund Pressekreterare Jonas Hellberg 070-630 95 42 SSU-ordföranden ger ut nytt elektroniskt veckobrev I dag söndag ger SSU-ordförande Mikael Damberg ut sitt nya elektroniska veckobrev; Mikaels kommentarer. Det nya ?Mikaels kommentarer? innehåller bland annat videosekvenser från besök på skolor och innehåller fler länkar. Utseendet på brevet är även nytt. Prenumeration görs genom besök på SSUs hemsida www.ssu.se --------------- Mikaels kommentarer Här kommer mitt nya veckobrev i en annan form, lite modernare och förhoppningsvis enklare för dig att läsa. För mig är det viktigt att snabbt komma ut med kommentarer och åsikter i samhällsdebatten. Genom din prenumeration så får du del av det som är aktuellt i SSU på ett enkelt sätt varje vecka. Lägg ned Vägverket! Vägverket kommer inom kort föreslå för regeringen att det ska bli omständligare och dyrare för ungdomar att ta körkort. För att få ned antalet olyckor föreslår myndigheten att det ska bli svårare att ta körkort som privatist. Krav ska ställas på att föräldrar ska installera dubbelkommandon i bilen samt genomgå en handledarutbildning. Dessutom ska fler prov och utbildningsmoment införas innan man får körkortet. Kostnaderna för att ta körkort beräknas öka med 25-30 procent! För mig och SSU handlar det om rättvisa. Hur vill vi ha det i framtiden? Ska bara de som har rika föräldrar få körkort eller ska alla ha en rimlig chans? På vår hemsida har vi startat en namninsamling för att stoppa det vansinniga förslaget. Vi ska göra allt för att förslaget aldrig når till regeringskansliet. Och om myndigheten inte lyssnar till oss unga kommer jag personligen att uppvakta näringsminister Björn Rosengren. Istället för att se till att ingen ?vanlig? ung kan ta körkort borde skolministern Ingegerd Wärnersson utreda om det går att erbjuda fler ungdomar möjlighet att ta körkort redan under gymnasietiden. Ett förslag som borde diskuteras seriöst är att gymnasieskolan borde erbjuda alla elever att läsa teoridelen i körkortsutbildningen som tillval. Hjälp till och protestera på hemsidan www.ssu.se SSU har krossat myten Just nu genomför SSU en riksomfattande kampanj på landets högstadie- och gymnasieskolor. Själv så har jag under en vecka befunnit mig på ett tiotal platser i Sverige. Västervik, Norrköping och Västerås är några platser som vår turnébuss har stannat vid. Det som slagit mig vid varje skola jag besökt är att SSU ständigt krossar myten om att ungdomar inte är intresserade av politik och medlemskap i ett politiskt ungdomsförbund. Unga människor har åsikter om samhället. Tyvärr så lyssnar alldeles för få på dom. Unga människor vill engagera sig politiskt. Tyvärr så får de alldeles för sällan frågan om de vill bli medlemmar. Under ett tar timmar på högstadieskolan Hagebyskolan i Norrköping värvade SSU 45 nya medlemmar. Hur gjorde ni, frågar säkert andra ungdomsförbund? Vårt recept är säkert inte det bästa, men det fungerar bra. Vi jobbar med nya metoder för att skapa öppningar till samtal om politik och vi tar oss tid att lyssna på vad unga har att säga. Genom att strunta i tråkiga bokbord med försäljning av böcker från en svunnen tid och istället sätta upp en inbjudande uppblåsbart vardagsrum skapar vi en skön stämning för samtal. Genom att dela ut enkäter och genom digitalvideo-inspelningar med eleverna så får vi reda på vad unga tycker. Det går alltså om de politiska organisationerna inser att de måste förnya sitt sätt att kommunicera. Det går alltså om de politiska organisationerna vågar bjuda in till medlemskap. Klicka gärna på knappen så kan du se hur det går till när SSU är ute på skolor och kampanj. Acceptera inte att bli kallad hora En del av SSUs kampanj består i att uppmärksamma tjejers situation i skolan. Många tjejer känner sig otrygga och har svårt att koncentrera sig i skolarbetet. Problemet är bland annat att attityden hårdnat ute på skolorna. Under kampanjen har vi därför delat ut enkäter till tjejerna. En av frågorna gäller om man blivit kallad för könsord i skolan. På en del av de skolor vi besökt så är respekten för tjejerna låg och vägen känns lång till jämställdhet. Exempelvis så visade vår enkätundersökning att en majoritet av Linköpings tjejer kallas hora i skolan. Över 10 procent av tjejer uppgav även att de upplevt obehag när någon i skolan har berört dem. Det är skrämmande resultat som oroar. Men det finns andra exempel på skolor med betydligt bättre resultat. De första enkätsvaren som vi fått in från Stockholms läns skolor visar att antalet tjejer som kallas hora är avsevärt lägre. Det var förvånande för mig att det såg bättre ut i storstäderna än i små- och medelstora städer. En möjlig förklaring kan vara att storstäderna haft problemet längre och hunnit med att bearbeta problemen. En sak är dock säker; ingen ska behöva bli kallad hora. Och alla skolor har ansvar för att ta upp problemen och se till att tjejerna blir behandlade med respekt. Resultatet från kampanjens enkäter redovisas på hemsidan i slutet av veckan. Mikael Damberg Ordförande SSU Ps: SSUs hemsida är värt ett besök nu under vår milleniumkampanj, www.ssu.se

SSU är Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund. Tillsammans är vi 10 000 frihetskämpar som jobbar för en värld där alla har möjlighet att förverkliga sina drömmar.