SSU på internationella kvinnodagen: Socialdemokraterna måste bli feministiskt

SSU på internationella kvinnodagen: Socialdemokraterna måste bli feministiskt Idag presenterar SSU rapporten "Socialdemokraterna ett feministiskt parti! (?)". Rapporten granskar jämställdheten inom socialdemokraterna. Av partiets 1:e ombudsmän är nästan 80 procent män och bland partidistriktens ordföranden är 65 procent män. SSU är kritiskt och menar att partiet måste bli feministiskt. - Männen har ett stadigt grepp om maktpositionerna inom partiet. Socialdemokraterna speglar sorgligt nog ett samhälle där makten och bestämmandet ligger främst hos männen, säger Mikael Damberg ordförande i SSU som kommentar till rapporten. SSU menar att partiet har långt kvar till verklig jämställdhet. I rapporten ställs krav på årliga jämställdhetsredovisningar. - En återkommande redovisning som görs offentlig kan sätta fart på förändringstakten, menar Mikael Damberg. I rapporten ger SSU sina argument till varför socialdemokraterna bör definieras som ett feministiskt parti. Frågan avgörs i den pågående revideringen av partiprogrammet. För SSU är feminismen en av de ideologiskt mest viktiga frågorna. - Klassanalysen räcker inte längre, den är otillräcklig. Om män och kvinnor ska ha lika möjligheter måste könsorättvisorna likställas med de gamla klassorättvisorna. Det är märkligt att det finns och har funnits en stark konservatism inom socialdemokratin när till och med vänsterpartiet, med sin idétradition av strikt marxism, har insett att världen är mer komplex än vad Marx trodde på 1840-talet, säger Mikael Damberg. SSUs rapport innehållande statistik länsvis finns tillgänglig som Pdf-fil på www.ssu.se För kontakt med SSU ring pressekreterare Jonas Hellberg, 070-592 60 38 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/03/08/20000307BIT01130/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/03/08/20000307BIT01130/bit0002.pdf