SSU på plats i Göteborg för att förenkla EU-politiken

I samband med EU-toppmtötet som går av stapeln imorgon kommer SSU:s ordförande Philip Botström vara på plats i Göteborg. Ikväll kommer han delta i ett panelsamtal om EU:s framtid och imorgon kommer han besöka Angeredsgymnasiet för att prata med elever om vikten av ett rättvisare Europa.

EU är krångligt
Många unga tycker att EU är krångligt. Samtidigt påverkar EU unga i hög utsträckning. SSU vill förenkla EU-politiken så att fler unga kan engagera sig.

– Jag är i Göteborg för att prata med unga och skolelever om varför ett rättvisare EU gynnar oss unga, säger Philip Botström, förbundsordförande SSU.

Kräver finansering
EU-toppmötet är ett väldigt viktigt steg på vägen mot ett rättvisare Europa. Men det är avgörande att de politiska ambitionerna efterföljs av handling och finansiering. Därför vill SSU att regeringen efter toppmötet driver på för att halvera jordbruksstödet och istället lägga det på EU:s sociala fond.

– EU kännetecknas idag i alltför hög utsträckning av storslagna ambitioner men för lite verkstad. Därför vill vi att man följer upp de politiska besluten med finansiering, säger SSU:s förbundsordförande Philip Botström.

Hållpunkter

Torsdag
18.00-19.00 Materia Pop-up (Järntorgsgatan 6)
Panelsamtal om EU:s framtid med bland annat Ann Linde och Anna Johansson

Fredag
11.00-13.00 Grepgatan 9, Angered
Skolkampanj på Angeredsgymnasiet

Philip Botström är tillgänglig för intervjuer från kl 19 ikväll och hela fredagen fram till kl 19. Kontakta presskontakt nedan för förfrågningar.

Pavlos Cavelier Bizas, pressekreterare

E-post: pavlos.cavelier@ssu.se

Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund, SSU, är Sveriges viktigaste politiska ungdomsförbund. Vi är en folkrörelse som samlar över 10 000 medlemmar. SSU påverkar och driver samhällsutvecklingen i de frågor som är viktiga för våra medlemmar och relevanta för unga i Sverige. SSU är frihetens ungdomsförbund sedan 1917.

Citat

Jag är i Göteborg för att prata med unga och skolelever varför ett rättvisare EU gynnar oss unga
Philip Botström
Philip Botström