SSU:s förbundsordförande blir statsråd i Sveriges regering

Idag presenterade statsminister Stefan Löfven den tillträdande regeringen. SSU:s förbundsordförande Gabriel Wikström tar plats som folkhälso- och sjukvårdsminister med ansvar för idrottsfrågor och går därmed till historien som den förste sittande SSU-ordföranden att bli statsråd.

-       Jag är naturligtvis mycket hedrad och stolt över uppdraget. Nu börjar arbetet för en jämlik hälsa, en bättre vård och ett starkare idrottssverige, säger Gabriel Wikström, tillträdande folkhälso- och sjukvårdsminister (S).

Seger för SSU
SSU som under lång tid drivit på för att fler unga ska ta plats som förtroendevalda ser naturligtvis detta som en stor seger. Ellinor Eriksson, som tidigare idag utsågs till ny förbundsordförande för ungdomsförbundet är stolt över Gabriel Wikströms utnämning.

-       Jag önskar Gabriel all lycka till. Jag vet vilken skicklig politiker han är och gläds åt att Sverige får en minister som honom. Det här visar också vilken viktig roll SSU spelar i socialdemokratin och i svensk politik, säger Ellinor Eriksson, nyutnämnd förbundsordförande för Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund -SSU.

Gösta Brunnander, pressekreterare
E-post: gosta.brunnander@ssu.se

Juan-Pablo Roa, kommunikationsstrateg
E-post: juan-pablo.roa@ssu.se

Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund, SSU, är Sveriges viktigaste politiska ungdomsförbund. Vi är en folkrörelse som samlar över 10 000 medlemmar. SSU påverkar och driver samhällsutvecklingen i de frågor som är viktiga för våra medlemmar och relevanta för unga i Sverige.