• SSU/

SSU sågar de borgerliga partiernas förslag om tvåårigt yrkesprogram

Idag föreslog de borgerliga partierna flera skolpolitiska förslag, bland annat att införa ett tvåårigt yrkesprogram. SSU sågar förslaget om tvåårigt yrkesprogram eftersom förslaget skulle cementera klasskillnader och inte kommer räcka på framtidens arbetsmarknad.

Skapar återvändsgränd
Alliansen vill komma åt problemet med att allt för många inte slutför gymnasiet. Men det är bakvänt att sänka kraven istället för att ge mer stöd till de elever som behöver det. Förslaget skapar en återvändsgränd för vissa unga. Alla ska kunna plugga vidare om de vill. Gymnasieskolan ska inte stänga dörrar, den ska öppna dörrar.

–Dagens utspel är riktigt korkat. Barn som har det tufft att klara skolan behöver mer stöd, inte mindre kunskap. Svensk skola behöver höja ambitionerna, inte sänka dem, säger Philip Botström, förbundsordförande SSU.

–Vad de i praktiken föreslår är att vissa barn inte ska få med sig grundläggande kunskaper i svenska, matematik och samhällskunskap. Det är en rätt vidrig klasspolitik de vill återgå till, säger Philip Botström, förbundsordförande SSU

Ingen efterfrågar det
Senast Alliansen avskaffade högskolebehörigheten så sjönk söktrycket med en tredjedel. Trots Björklunds track-rekord låter Moderaterna honom återigen diktera skolpolitiken. Det är inte heller någon inom yrkesbranscherna som efterfrågar en tvåårig linje på gymnasiet. Snarare pekar man på att det behövs mer kunskap och färdigheter än idag.

–De borgerliga partierna går återigen på tvärs mot vad företag och näringsliv efterfrågar. Att införa tvååriga yrkesprogram är att backa in i framtiden, det kommer inte räcka på framtidens arbetsmarknad, avslutar Philip Botström.

Pavlos Cavelier Bizas, pressekreterare

E-post: pavlos.cavelier@ssu.se

Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund, SSU, är Sveriges viktigaste politiska ungdomsförbund. Vi är en folkrörelse som samlar över 10 000 medlemmar. SSU påverkar och driver samhällsutvecklingen i de frågor som är viktiga för våra medlemmar och relevanta för unga i Sverige.

Läs mer på www.ssu.se

Citat