SSU tar hjälp av Auschwitz-bödelns barnbarn

Rainer Höss, barnbarn till Rudolf Höss som var överkommendant och ytterst ansvarig för koncentrationslägret Auschwitz, är talesperson i SSU:s initiativ för att få fler att rösta i EU-valet. Rainer Höss budskap är att inte glömma vår historia och att rösta i EU-valet, för att se till att historien inte upprepas.

-      Vi ser nazismen gro i Europa efter 15 år av nedmonterad välfärd och ökade samhällsklyftor. Vi vill påminna om vad som hände förra gången vi valde att titta bort. Och vad vi måste göra för ta upp kampen mot den gryende nazismen. Att ta tydligt avstånd och rösta den 25 maj, säger Gabriel Wikström, förbundsordförande Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund – SSU.

Internationellt initiativ
Rainer Höss farfar var Rudolph Höss, överkommendant för Auschwitz där över en miljon människor miste livet under andra världskriget. Som tolvåring blev Rainer medveten om sin farfars roll i kriget.

-      Min historia har lärt mig att mänskliga rättigheter aldrig kan tas för givet. Om berättelsen om mitt arv kan få fler människor till röstlokalerna för ett nazistfritt Europa, så är jag en glad man, säger Rainer Höss.

Initiativet har sin bas i Sverige men riktar sig till människor över hela Europa. Syftet är att få fler att rösta i EU-valet för ett nazistfritt Europa. Initiativets nav är en film och webbplats med budskapet “Never forget. To vote.”

-      I år finns det en fråga som överskuggar alla andra frågor inför EU-valet, den gryende nazismen i Europa. Rainer Höss stirrar sin historia i vitögat varje dag och använder den för att belysa vikten av demokrati. Därför var det en ära för oss att ha honom med i vårt initiativ. Han gör vad vi politiker i Sverige och Europa måste göra: visar mod och agerar, säger Gabriel Wikström, förbundsordförande Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund – SSU..

Om initiativet
På kampanjsidan http://neverforgettovote.com hittas filmen med Rainer Höss och mer information och material om initiativet. För dialog i sociala medier används #neverforgettovote. En rad kända musiker, artister och idrottare fungerar som ambassadörer och sprider budskapet. Bland dem finns den kände Auschwitzöverlevaren och författaren Emerich Roth, 90 år

Kampanjfilmen ser du här.
Pressbilder på Reiner Höss hittar du här.

Juan-Pablo Roa, kommunikationsstrateg
E-post: juan-pablo.roa@ssu.se

Om SSU
Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund, SSU, är Sveriges viktigaste politiska ungdomsförbund. Vi är en folkrörelse som samlar över 10 000 medlemmar. SSU påverkar och driver samhällsutvecklingen i de frågor som är viktiga för våra medlemmar och relevanta för unga i Sverige.