SSU välkomnar folkomröstningsbeslut

SSU välkomnar folkomröstningsbeslut Socialdemokraternas partikongress valde att bifalla SSUs förslag på folkomröstning om EMU. Partistyrelsen valde att backa från sin tidigare linje. SSUs ordförande Mikael Damberg var först på partikongressen att kräva folkomröstning. Mikael Damberg, som även drev kravet inom partistyrelsen, uppmanade ombuden att rösta på SSUs förslag. Mikael Damberg kommenterar beslutet: - Jag välkomnar givetvis beskedet från kongressen. Beslutet att följa SSUs krav på folkomröstning var det enda riktiga. Nu vet det svenska folket att de får avgöra vår tids största fråga. Beslutet ska tas av var och en och inte över väljarnas huvuden. Kongressens besked är tydligt för väljarna och glädjande för oss som drivit kravet, säger Mikael Damberg. - Partistyrelsen valde att in i det längsta hävda sin tidigare linje. I över en månad har partistyrelsen varit hårda i sin argumentation. Men till slut valde partistyrelsen att följa SSUs förslag. Troligtvis blev trycket för hårt från alla ombud som samstämmigt krävde folkomröstning. Det satt långt inne, men vi lyckades förändra, säger Mikael Damberg. För kontakt med SSU ring pressekreterare Jonas Hellberg, 070-592 60 38 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/03/10/20000310BIT00810/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/03/10/20000310BIT00810/bit0002.pdf