SSUs "sanningskommission" har startat sitt arbete

SSUs ”sanningskommission” har startat sitt arbete - Håller trenden från det senaste valet i sig är socialdemokratin snart utraderad som stark politisk kraft. Det är därför märkligt att partiets eftervalsdebatt redan tystnat. Den dog innan den ens hade kommit igång, säger Mikael Damberg, ordförande i SSUs analysgrupp. SSU:s analysgrupp tillsattes efter höstens socialdemokratiska katastrofval. - På fyra år förlorade socialdemokratin över en halv miljon väljare. Det måste självklart få konsekvenser för partiets politik och arbetssätt, säger Mikael Damberg. Mikael Damberg tycker att det är svårt att idag se att socialdemokratin gjorde sitt sämsta val sedan 1922. Nu verkar allt vara tillbaka till det vanliga - socialdemokratin regerar på som om ingenting har hänt. Allt för många socialdemokrater sitter nu förnöjsamt med armarna i kors och gläds åt att moderaterna har problem med sin eftervalsdebatt. Problemet för socialdemokratin är tystnaden - inte debatten. Tomas Östros analysgrupp får ta ansvar för att det skrivs en bra rapport om varför det gick som det gick. Men det räcker inte! SSU kommer därför att göra sin egen eftervalsanalys. - Syftet med vårt arbete är att avliva ett antal bekväma socialdemokratiska myter om valresultatet och sätta fokus på vad som måste göras för att vinna fram för allt unga människor till socialdemokratin 2002, säger Mikael Damberg. Analysgruppens rapport ska vara klar i april. Gruppen består av Ordförande Mikael Damberg, Stockholm Ibrahim Baylan, Umeå Cilla Dahl, Malmö Greger Hatt, Stockholm Linda Jägesten, Lilla Edet Lena Hallengren, Kalmar Veronika Palm, Östergötland Johan Strid, Stockholm Eva Persson-Sellin, Luleå Kristina Pettersson, Halmstad Hans Unander, Kommunal Patrik Österberg, Byggnads Jessica Pettersson, Metall Ingela Wewertz, SSU-Förbundsexpedition