SSUs melleniumturné besöker Skaraborg

Pressmeddelande från Sveriges socialdemokratiska ungdomsförbund 1999-11-28 SSUs milleniumturné och ordförande Mikael Damberg besöker Skaraborg 29/11 SSUs förbundsordförande Mikael Damberg tillsammans med förbundssekreterare Lena Hallengren besöker Skaraborg måndagen den 29/11. Besöket är en del i den milleniumturné som den nya SSU-ledningen genomför under veckorna 47 och 48. Under turnén så testas nya metoder för att få unga intresserade av politik. SSU har exempelvis ett uppblåsbart vardagsrum som ställs ut på skolorna. Internet och enkäter används för att skapa dialog med ungdomar. Varje dag redovisas på SSUs hemsida vad olika ungdomar anser om framtiden. Under turnén ger SSU exempel på vad förbundet vill lämna kvar på 1900-talet. Porr, rasism och monarki är sådana exempel medan tolerans mot homosexuella, solidaritet med u-världen och feminism är sådant som SSU vill ta med sig in i framtiden. Program Skaraborg: 09.00-10.00 Turnén besöker högstadieskolan Rydskolan i Skövde, Timmervägen 1 10.30-12.00 Turnén besöker Ållebergsgymnasiet i Falköping. Mikael och Lena träffar särskilt en grupp på skolan som aktivt arbetar mot mobbning. OBS: Mikael Damberg presenterar en enkätundersökning som gjorts på skolan om tjejernas situation i skolan vad gäller exempelvis sexuella trakasserier. 14.00-15.30 Besök hos organisationen ”Timmermannens vänner” i Södra Ryd. Organisationen bedriver bland annat bazarverksamhet och ungdomsprojekt. 16.00-17.00 Turnén besöker köpcentret Commerce i Skövde. 19.00-20.30 Turnén besöker Flammans fritidsgård i Södra Ryd, Myggdansvägen 1. Det finns möjligheter för press/media att närvara vid samtliga programpunkter. Mikael och Lena har även tid för enskilda intervjuer och fotografering. Vidare information ges av pressekreterare Jonas Hellberg 070-630 95 42.

SSU är Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund. Tillsammans är vi 10 000 frihetskämpar som jobbar för en värld där alla har möjlighet att förverkliga sina drömmar.