SSUs milleniumturné besöker Jönköping

Pressmeddelande från Sveriges socialdemokratiska ungdomsförbund SSUs milleniumturné och ordförande Mikael Damberg besöker Jönköping 1/12 SSUs förbundsordförande Mikael Damberg och förbundssekreterare Lena Hallengren besöker Jönköping onsdagen den 1/12. Besöket är en del i den milleniumturné som den nya SSU-ledningen genomför i väst-Sverige 48. Under turnén så testas nya metoder för att få unga intresserade av politik. SSU har exempelvis ett uppblåsbart vardagsrum som ställs ut på skolorna. Internet och enkäter används för att skapa dialog med ungdomar. Varje dag redovisas på SSUs hemsida vad olika ungdomar anser om framtiden. Under turnén ger SSU exempel på vad förbundet vill lämna kvar på 1900-talet. Porr, rasism och monarki är sådana exempel medan tolerans mot homosexuella, solidaritet med u-världen och feminism är sådant som SSU vill ta med sig in i framtiden. Program Jönköping 1/12: 10.00-11.00 Aula-presentation på lärarhögskolan om jämställdhet, Jönköping. 11.30-12.30 Turnén besöker Statsgårdsskolan i Råslätt. OBS: Mikael Damberg presenterar en enkätundersökning som gjorts bland tjejer på skolan om sexuella trakasseriet etc. 13.00-14.00 Besök på radio Jönköping SR. 15.00-15.30 Motion lämnas in till Habo kommunfullmäktige om att borgerliga vigselförrättare även ska registrera partnerskap för homosexuella. Plats: Habo kommunhus 15.45-17.00 Turnén besöker köpcentrum A6 i Jönköping. Det finns möjligheter för press/media att närvara vid samtliga programpunkter. Mikael och Lena har även tid för enskilda intervjuer och fotografering. Vidare information ges av pressekreterare Jonas Hellberg 070-630 95 42.

SSU är Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund. Tillsammans är vi 10 000 frihetskämpar som jobbar för en värld där alla har möjlighet att förverkliga sina drömmar.